Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

To sikre valg - og en joker - var ifølge Bureaubiz’ informationer de bureauer, der i sidste ende var på tale som teleselskabets nye bureau.

Det blev sent fredag eftermiddag, før champagnepropperne fik lov at spring hos Bates Y&R i Landemærket. Men det var værd at vente på.

Ikke bare havde man vundet en bureaukonkurrence – bureauet kan nu skrive et af branchens markante budgetter på kundelisten.

“Sonofon er nok et stort selskab. Men det er fortsat en udfordrer, og sådan nogen er altid sjove at arbejde for”, siger Michael Christian Knudsen, partner i Bates Y&R.

Der foreligger selvsagt ingen officielle meldinger om budgettets størrelse, men der er næppe tvivl om, at Sonofon bliver en stor kunde. Og hertil kommer udmeldinger fra Sonofons topchef, Henrik Clausen, tidligere på året om, at “Sonofon har en krigskasse i år”.

I første omgang er teamet dog på plads, der skal tilrettelægge den første opgave: sommerens navneskifte fra Sonofon og Cybercity til Telenor.

Teamet er på kontaktsiden Michael Chr. Knudsen og Thomas Brandt, plannere er Susanne Lund og Mette Bech-Cross, mens Ib Borup og Nicolai Schwensen er kreative.

Det er dog meget muligt, at Bates kommer til at opruste på grund af den nye kunde

“Men vi er på plads i forhold til første fase, og så får vi tid til at vurdere opgavens omfang, før vi eventuelt ruster op”, siger Michael Chr. Knudsen.

Marketingdirektør Helene Venge, Sonofon, ville i fredags ikke fortælle noget om, hvilke bureauer, der har været i spil. Men ifølge Bureaubiz’ oplysninger har først og fremmest tre bureauer været i spil om budgettet: BBDO, Bates Y&R og Robert/Boisen & Likeminded.

Der har muligvis været flere med i en indledende runde, men det er lykkedes for Sonofon at holde det bag lukkede døre.

Robert/Boisen må i det selskab i høj grad betragtes som outsideren.

Sonofon har hele tiden været vurderet til at skulle have en vis størrelse. Her matcher både Bates Y&R og BBDO forventningerne. De fremstår som sikre valg, mens Robert/Boisen – specielt efter en fyringsrunde som følge af tabet af Puma – muligvis har været i underkanten.

Helene Venge sagde dog i fredags, at der ikke var defineret en bestemt størrelse som udgangspunkt.

Til gengæld ville Robert/Boisen givet have fremtrådt som et mere dristigt valg. Bureauet ryddede hylderne forrige fredag ved Creative Circle Award på basis af en stor spændvidde i sit arbejde, der rummede mange forskellige medier, mens Bates Y&R repræsenterer det sikre – men også mere klassiske – valg. Bureauet profilerer sig mere på Advertising Effectiveness Award, og optræder også, f.eks. når Post Danmark uddeler Direct Marketing priser.

Behovet for et nyt bureau blev skabt, da Wibroe, Duckert & Partners i slutningen af januar opsagde samarbejdet med den begrundelse, at bureauet gik i dialog med TDC – en udvikling, der var en kæmpe overraskelse, fordi TDC ellers havde været gennem en bureaukonkurrence mellem seks bureauer siden efteråret.

Samarbejdet mellem Partners og TDC er fortsat ikke officielt – ingen i markedet tvivler dog på, at det er en realitet, og det forlyder da også fra kilder, at Partners er i fuld gang hos teleselskabet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club