Af Peter Engholm 25@mail.dk

Danske kampagner med rangliste-stormeren løfter markedsføringen for Sony Ericsson, der er størst på 3G-telefoner herhjemme. Internationalt søger Nokia nu at matche Sony Ericssons sponsor-succes.

“Vi kniber os i armen”, siger Sony Ericssons marketingchef i Danmark, Morten Johansen.

En sponsorat af en tennisspiller kan være en lodseddel, for skader eller andre uforudsete hændelser kan bringe spilleren ud af spil – og af rangliste og opmærksomhed.

Så det er med krydsede fingre og bank under bordet, at Sony Ericsson anerkender sin hidtidige gevinst:

“Sponsoratet af Caroline Wozniacki har været en løftestang i vores hjemlige markedsføring. Sony Ericsson bruger bl.a. Saatchi & Saatchi i Europa, og vi bruger naturligvis en del internationalt materiale – men det er en styrke at kunne lave en lokal kampagne, oven i købet med så stærk en relevans”, siger Morten Johansen.

Sony Ericsson sponserer WTA, kvindernes professionelle tennistour, og på den seneste WTA-rangliste, der blev offentliggjort i går, fastholder Caroline Wozniacki sin 17. plads.

“Ranglisten giver ekstra opmærksomhed på Caroline, og så er hun lige fyldt 18 år. Der er masser af potentiale i hende, og hun gør det fantastisk – både på og uden for banen. Foreløbig har vi haft to kampagner med hende – sidste efterår og denne sommer. Det er ikke planen at lancere mere i år, men vores aftale med hende løber nogle år endnu – og det ville være mærkeligt ikke at vende tilbage med hende,” siger Morten Johansen, der oplyser, at udgiften til sponsoratet ikke er direkte proportionel med Wozniackis ranglisteplacering.

Sony Ericssons sponsor-succes har gjort indtryk på Nokia. Ifølge det engelske branche-site, Brandrepublic, leder koncernen efter en global sponsor-platform, der kan hjælpe med at nå de unge målgrupper. Nokia overvejer dog fortsat om man vil søge at skabe sin egen platform, eller olm man vil købe sig ind på en eksisterende. Nokias planer kommer i øvrigt efter, at man i juni hentede Sony Ericssons sponsorchef over til den finske koncern.

Mens Sony Ericsson på verdensplan slås med Motorola om markedsandelenes fjerdeplads (efter Nokia, Samsung og LG), er situationen for den japansk-svenske koncern mere interessant i Danmark:

“Vi har strikse politikker for, hvor detaljeret vi udtaler os om markedet, men hvor vi i 10-12 år har oplevet Nokia som langt den største, så begynder vi at se ændringer. Dels vi er nu klar nr. to, dels er vi ved at æde os ind på dem – ikke mindst når vi taler værdi. På 3G-telefoner er vi nu en klar markedsleder,” siger Morten Johansen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club