SOS Børnebyerne gør biografcomeback

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Børnehjælpsorganisation vender tilbage til det store lærred med en film om den uerstattelige relation mellem mor og barn. Ungt filmhold har stået for hele produktionen.

Hvor SOS Børnebyerne tidligere har rettet sin reklameindsats mod navnlig TV og sociale medier, er organisationen efter en pause på fem år nu klar til at genindtage landets biografer.

Det sker med filmen ’De uerstattelige’, som er produceret i samarbejde med Dansk Reklamefilm af et ganske ungt filmhold.

Anders Morgenthaler fra New Creations har været kreativ sparringspartner i idéfasen og har formidlet kontakten til den blot 22-årige instruktør bag reklamefilmen.

Det er imidlertid filmholdet selv – instruktør Frederik Barington, producer Carl Osbæck Adelkilde og produktionsleder Andreas Ekmann – der har stået for al planlægning og produktion.

Mere opmærksomhed i biografen
Filmen er en hyldest til mødre lige så meget som en smertelig påmindelse om, at alle ikke er en sådan forundt:

”Vi erstatter de uerstattelige hver dag, verden over,” lyder således budskabet afslutningsvis fra SOS Børnebyerne, der arbejder for at give forældreløse og udsatte børn i hele verden trygge, kærlige hjem og forældreomsorg.

Om organisationens tilbagevenden til biografmediet siger fundraisingchef Ann Leistiko:

”For mange mennesker er reklamerne en del af den helt rigtige biografoplevelse. Biografgæster er mere opmærksomme på reklamerne, end de er foran deres tv. Det var derfor en unik mulighed at indgå et samarbejde med Dansk Reklame Film.”

Særligt gode betingelser
Dansk Reklame Film, der netop har præsenteret en ny direktør, tilbyder efter eget udsagn sædvanligvis humanitære organisationer kampagner til særligt gode betingelser.

”Her gik vi lidt længere, fordi sagen var anderledes skarp, kærlig og gennemtænkt. At hjælpe forældreløse og udsatte børn, samtidig med at en ung instruktør får muligheden for at bruge biografen til at genskabe følelsen af relationen mellem mor og barn, giver så fint mening,” lyder det fra Theis Hector, der er adm. direktør for Dansk Reklame Film i Norden.

Filmen kører i landets biografer i fire uger fra den 18. december og følges op af diverse marketinginitiativer på organisationens egne kanaler, herunder Facebook.