Af Peter Engholm 25@mail.dk

Banken opfordrer 200.000 kunder til at tippe en ven – og få ”en lille overraskelse”. Men overraskelsen kan gå den anden vej, for Forbrugerombudsmanden vil nu kigge nærmere på kampagnen.

Tilfredse kunder er godt – og bedre er det, hvis de er så tilfredse, at de ligefrem er ambassadører. Dem har Spar Nord ifølge en undersøgelse fra Jysk Analyse over 200.000 af, og en ny kampagne skal gøre det lettere at tippe andre om banken.

kampagnesitet kan man via sms og en app tippe en ven. “Vi kvitterer med en lille overraskelse, hvis din anbefaling fører til et møde”, står der.

Men det kan ende med, at det bliver Spar Nord selv, der får sig en overraskelse, for kampagnen ligger ikke nødvendigvis på den rigtige side af Markedsføringsloven. Det vil Forbrugerombudsmanden nu vurdere.

Det sker med forbeholdet om ikke – offentligt – at udtale sig om konkrete sager, førend de er undersøgt til bunds. Derfor tages der indledningsvist fat på generel vis:

“En sådan sag skal vurderes i lyset af § 6 i Markedsføringsloven, “spam-bestemmelsen”, der siger, at man ikke må sende reklamemateriale i elektronisk post, med mindre kunden har givet samtykke til det. Og hvad en erhvervsdrivende ikke må, må en forbruger heller ikke gøre på den erhvervsdrivendes vegne,” siger Søren Iversen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

Hos Spar Nord mener man sig “pænt på den lovlige side”. Kommunikationsdirektør Ole Madsen argumenterer på Markedsforing.dk herfor ved at pointere, at banken ikke lover en direkte sammenhæng mellem handling og belønning, samt at man ikke fortæller, hvori belønningen evt. består.

Det formilder ikke umiddelbart Forbrugerombudsmanden:

“At man stiller en eller anden præmie i udsigt kan være en skærpende omstændighed. Vi har udsendt en vejledning om netop § 6, der bl.a. omhandler vennehverving og Tip en ven. Det konkrete kampagnesite ser umiddelbart problematisk ud – og vi vil vurdere nærmere, om det ligger på den ene eller anden side af stregen,” siger Søren Iversen.

Ender Forbrugerombudsmanden med at finde Spar Nord-kampagnen på den forkerte side af Markedsføringsloven, kan konsekvensen være til at føle på økonomisk.

Vejledningen nævner en beregningsmodel, populært kaldet et taxameter, der taler om en bøde på 10.000 kr. for overtrædelser af § 6 ved udsendelse af indtil 100 uanmodede e-mails, sms’er mv. Sendes der over 100 uanmodede mails eller sms’er, udmåles der som udgangspunkt en bøde på 100 kr. pr. overtrædelse – f.eks. 14.000 kr. for 140 uanmodede mails.

Kommentarer

  1. Man skal aldrig sige aldrig, men jeg vil også mene der er en overtrædelse jvf. MFL §6. Tilbage i 2007 afviklede vi en smskonkurrence med tip-en-ven og lavede 700.000 i omsætning (landsdækkende annoncering krævedes) men min pointe er at siden da, da tip-en-ven blev strammet op har vi slået disse funktioner fra i vores mobile platform da vi ikke vil risikere at vore kunder overtræder lovgivningen. Vi har ydermere mærket på egen krop hvordan rammeaftalen går ind og regulerer præcis dette emne hvor vi som sms-gateway eller serviceprovider har fået udstukket bøder op til 6000,- pr. kampagne som ikke engang rundede forbrugerombudsmandens bord. Jeg håber at Spar Nord tager det seriøst, for det kan blive rigtigt dyrt, hvis det løber løbsk.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club