Af Kristina May Pries, CEO og founder i AM

I dette specialafsnit af Design Kan... møder vært Kristina May Pries kreativ direktør og frygtløs formgiver Johannes Torpe, der forsøger at give svar på, hvad det egentlig er, design kan.

Fra at gå fra at drømme om den gyldne rumdragt fra Stanley Kubricks ”2001: A Space Odyssey” i en skurvogn til at designe en eksklusiv, rum-tematiseret natklub og have fremadrettede ambitioner om at skabe et designmæssigt bindeled mellem Jorden og det ydre rum kan man kun måbe imponeret over Johannes Torpes frygtløse og grænserykkende tilgang til design.

“Når nogen siger: ’Det her, det kan du ikke’, så tager du din golden spacesuit på og siger: ’Jeg gør det alligevel’.” – Johannes Torpe

I podcastet fortæller Johannes om sin enestående designrejse. En rejse, som på mange måder har formet sig af selvlærte færdigheder og utæmmede tilgang til designtænkning.

Podcasten kan også høres på SpotifyiTunes og lokalt hos AM.

Selvom en designeruddannelse kan føre til imponerende færdigheder og øget fokus, giver Johannes derved et unikt indblik i en designrejse, som har formet sig intuitivt og i utallige, uventede retninger.

Allerede som 15-årig startede Johannes sin første virksomhed, Fat Fish, der beskæftigede sig med lysdesign. Han har dog smagt på mange designdiscipliner gennem årene – fra grafisk design for pladeselskaber til udformningen af natklubben NASA med dens dristige, hvide interiør.

Fælles for alle projekter er, at Johannes anser design som små genfortællinger af sit liv og sin personlighed. Så længe man derfor har ”gulddragten” på og konstant fodrer den evigtsultne kreativitet, er der ingen grænser for, hvad design kan.

”Hvis du kan tænke det, så kan du lave det (…) Alt det, du designer, skal kunne skabe meget mere, end hvad det er.” – Johannes Torpe

Som designer – og især som designaktivist – må man derfor gå ud, hvor man ikke kan bunde. Johannes beskriver blandt andet, hvordan Johannes Torp Studios påtog sig arkitekturdesignet af The Red Mountain Resort i Island, selvom projektet virkede overvældende og risikofyldt i begyndelsen.

I sidste ende bliver man en specialist ved at indgå i udfordrende projekter med et dygtigt team bag sig og en omfattende tillid til designtænkningens kunnen.

Design er derfor ikke nødvendigvis en fastlagt disciplin, men en legeplads. Især gælder dette, hvis man ikke er fasttømret af større virksomheder, hvor man pludselig udskifter sin spacesuit med, hvad Johannes beskriver som ”a suit without space”.

Podcastet berører netop, hvordan frygtløshed kan være designerens bedste ven, men også ens værste fjende. Så længe man lærer af sine fejl og ikke bliver slået ud af dem, kan risikovilligheden altså gøre designrejsen mulighedsrig og uforudsigelig.

”Når nogen giver dig modstand (…) så høst den, og brug den som benzin til at drive dig frem.” – Johannes Torpe

Johannes Torpes designrejse har været unik – og skræddersyet til hans frygtløse natur. Den er også noget, mange designtænkere bør drage inspiration fra – hvad end man er uddannet eller blot udrustet med en solid mængde kreativitet.

I sidste ende beviser Johannes Torpe, at så længe man har rumdragten på, kan man virkelig udforske de grænseløse muligheder for design.

Design Kan… er kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev