Plank? Spies kendte ikke til logo-lighed

Peter Engholm
25@mail.dk

Spies’ nye logo ligner logoet for SVT Play. Spies’ bureau er Happy F&B, datterselskab af Forsberg & Bodenfors, der står bag SVT-logoet. Men ligheden slår ikke skår i Spies’ glæde ved resultatet.

Før jul præsenterede Spies sit nye logo, som rejseselskabet nu deler med sine tre nordiske søstre; Ving i Sverige og Norge samt Tjäreborg i Finland.

”Med det nye ”ansigt” vil vi vise, at det nye Spies har udviklet sig fra et klassisk charterrejsebureau til en moder rejsearrangør, hvor danskerne kan hente hele feriepaletten,” lød det fra Spies’ adm. direktør, Jan Vendelbo.

Siden er Spies og Ving blevet prikket på skulderen af bl.a. bureaufolk i Sverige og Danmark: Det nye logo – et gult hjerte – har en stærk lighed med logoet for SVT Play, video on demand-tjenesten fra Sveriges public service tv. Her er det samme hjerte blot vendt 90 grader, spejlvendt – og grønt.

Spies’ logo er skabt af Happy F&B, et datterselskab af Vings reklamebureau Forsberg & Bodenfors. Og det er Forsberg & Bodenfors, som har skabt logoet for SVT Play. Altså ikke samme bureau, trods alt.

I Danmark siger Eva Lundgren, marketing manager hos Spies, om logoet:

”Processen har taget over et år, og vi har undervejs fået en del input og ændringer med fra dansk side. I forløbet kiggede vi på, hvad der var ledigt på form og farve inden for rejsemarkedet globalt.

Her går blå og grønne farver – der symboliserer himmel og hav – ofte igen, og vi valgte så den varme gule farve. Hjertet symboliserer den– omtanke og omsorg, som Spies altid har haft for sine kunder.”

Ikke desto mindre har jeres nye logo stor lighed med SVT Play …

”Det er svært at skabe et logo, der ikke ligner noget andet. Og man kan i øvrigt mene, at SVTs logo ligner det gamle excel-logo fra Mac (se nederst, red.). Bureauet, der står bag vores nye logo, er ikke det samme, som har lavet logoet for SVT Play, så man kan ikke sige, at de har planket deres eget arbejde,” siger Eva Lundgren.

Var I undervejs i processen bekendt med ligheden?

”Jeg har ikke hørt om det før efterfølgende. Om nogen i Sverige kendte til ligheden undervejs, skal jeg ikke kunne sige, men det var ikke noget, der blev diskuteret på nordisk plan,” siger Eva Lundgren.

Ville I have ændret noget, hvis I havde kendt til ligheden?

”Nok næppe. Vi er glade for det nye logo. Der er tale om fire rejsebureauer med hver sin historie – en lang historie for både Spies’ og Vings vedkommende – der skulle blive enige om målet. Og det lykkedes,” siger Eva Lundgren.

Hun tilføjer:

”Undervejs var der nogen, der fik tanken, at logoet lignede hæfteplastre, og på baggrund af den tvivl fik vi lavet en kundeundersøgelse. Den viste, at folk faktisk til en vis grad opfattede vores logo som et plaster, men i høj grad også som et hjerte, og derfor var vi ikke nervøse ved at holde fast i logoets form. Det kunne være, at vi også havde fået lavet en undersøgelse i forhold til SVT Play-logoet. Under alle omstændigheder er der ikke tale om beslægtede brancher – man går ikke til SVT, når man vil på rejse.”

Excel-logo fra Mac: