Spies og Robert/Boisen i stor effekt-finale

Peter Engholm
25@mail.dk

Den engelske IPA er effektivitetsprisernes moderskib og inspirationen for danske AEA. En sammenfatning af to kendte Spies-cases er shortlistet.

Spies og Robert/Boisen & Like-minded er shortlistet til IPA Effectiveness Award. Prisen afholdes hvert andet år og er det fornemmeste inden for effektivitetspriser – bl.a. understreget af, at IPA har stået model for den hjemlige Advertising Effectiveness Award.

Mandag aften offentliggjorde IPA sin shortliste. Kun 39 cases slap igennem nåleøjet, og casen fra Spies og Robert/Boisen & Like-minded var blandt de udvalgte. Casen er en sammenfatning af effekten af de to kampagner ”Do it for Denmark” og ”Do it for Mom”.

Et af nøgletallene i casen er, at kampagnerne samlet set har genereret 15,8 euro i indtægter for hver euro, der er investeret. Juryens motivering er opsummeret i denne video:

”Vi har altid gjort en dyd ud af at påvise sammenhængen mellem kreativitet og effekt og har adskillige effektivitetspriser på hylderne, men det er den første IPA-shortliste, og det er stort. IPA er for os en af de absolut ypperste effektivitetskonkurrencer. Den bliver bedømt af en særdeles kompetent jury, som går ens dokumentation meget grundigt igennem, så vi er vildt stolte over shortlisten.” siger Søren Christensen, partner i Robert/Boisen & Like-minded

Også Eva Lundgren, head of branding & marketing hos Spies, er begejstret:

”Det er meget tilfredsstillende at få anerkendelse for de samlede resultater af de to markante kampagner. Processen med at indsamle data og skrive casen har lært os en masse om sammenhængene mellem de forskellige indsatser, men også om, hvordan vi kan arbejde med PR-drevet content fremadrettet”.

Vinderne kåres den 2. november i London. Arbejdet med casen er sket i tæt samarbejde med Annalect (salgsmodellering), Radius (PR effekt), Be On (effekt af digital distribution) og The Effectiveness Partnership (effekt konsulenter).

Hele shortlisten kan ses her.