Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

Brugerdata har givet musiktjenesten Spotify ammunition til sin hidtil største kampagne, der netop har ramt blandt andet Danmark.

”Kære du, som hørte ’Sorry’ 42 gange på Valentinsdag. Hvad har du gjort?”

”Kære 3.749 mennesker, som streamede ’It’s The End Of The World As We Know It’ på dagen for Brexit-afstemningen. Hæng i.”

”Til de 1.235 fyre, som var vilde med ’Girls’ Night Out’-playlisten sidste år. Vi er vilde med jer.”

I sin største globale kampagne nogensinde sætter Spotify spot på sine brugere, der i den kommende tid vil blive kærligt udstillet i det offentlige rum.

’Thanks 2016, it’s been weird’, hedder kampagnen, som ifølge Creativity Online tager afsæt i Spotifys data om sine brugere.

”Der har været debat om, hvorvidt big data lægger en dæmper på kreativiteten i markedsføring, men vi har vendt det på hovedet. For os er data noget, som inspirerer og giver indsigt i de følelser, som folk udtrykker,” siger Spotifys marketingdirektør Seth Farbmann til Creativity Online.

Den svenske musikstreamingtjeneste med flere end 100 mio. brugere verden over står selv bag udviklingen af kampagnen, som blev søsat mandag den 28. november i USA, Storbritannien, Frankrig og Danmark.

Kampagnen ruller efterfølgende ud i yderligere ti lande og bliver fulgt op af blandt andet e-mails til kunderne om deres brug af Spotify og ligeledes databaserede annoncer på internettet og sociale medier.

Se fotos fra kampagnen hos Creativity Online.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club