Af Peter Engholm 25@mail.dk

Brancheklip: Skobranchen er under hårdt pres, og kæder med styr på koncept og markedsføring står stærkest. Derudover misser for mange danske virksomheder at udnytte nettet som salgskanal.

På bare to år er antallet af skobutikker herhjemme faldet med næsten 9 pct. – og flere vil følge. Indtjeningen på hvert eneste produkt kommer under pres i de kommende år, lyder vurderingen, og det forandrer hele værdikæden.

Kampen bliver afgjort på kædesamarbejde og koncept, forstået sådan, at de butikker, der står uden for kæderne og med et svagt koncept, vil blive særligt udsat.

“Når vi kommer ud på den anden side af de her tider, så vil branchen være mere konsolideret med større kæder, som har styr på logistikken, indkøbsaftaler, markedsføringen og deres butikker,” siger Claus Thrane, adm. direktør i Shoe-D-Vision, der står bag bl.a. Skoringen, Zjoos og Feet Me.

“Det næste, der sker på skomarkedet, er, at de stærke koncepter vinder over de svage koncepter. Derfor har det også været vigtigt for os at investere så mange millioner over de senere år,” tilføjer Claus Thrane. (Børsen, p. 12-13)

Danske virksomheder udnytter ikke nettets potentiale

Kun hver femte danske virksomhed bruger internettet aktivt som salgskanal, og det ses på bruttonationalproduktet. Der skal ellers ikke så meget til.

I Storbritannien bruger 4 ud af 5 virksomheder nettet som salgskanal, og her udgør aktiviteten på nettet 7,2 pct. af landets BNP – i Danmark griber kun 1 ud af 5 virksomheder denne mulighed, og således udgør net-aktiviteter mere beskedne 5,8 pct. af vores BNP.

“Der er meget store summer at hente, hvis man udnytter internettets store potentiale. Mulighederne bliver overset i dag, og det kan kun gå for langsomt med at komme i gang,” siger Morten Bangsgaard, adm. dir. i IT-branchen.

De virksomheder, der formår at udnytte dette potentiale, er ifølge Philipp Schindler, VP i Googles Central- og Nordeuropa-afdeling, 4-8 gange mere succesfulde end virksomheder, der ikke gør.

Morten Elk er direktør i 123hjemmesider.dk, der nu er aktiv i 16 lande:

“Du kan med en relativt lille stab opbygge en stor forretning gennem brug af internettet, og din forretningslinje bliver nærmest automatisk global.”

Artiklen bringer også en seks-trins formel til udlandsvækst fra online-smykkefirmaet Chanti. (Børsen. p. 22-23)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club