Virksomheder må gerne stå for noget – altså ud over at ville sælge nogle produkter. Men purpose marketing er ikke nødvendigvis en nem vej.
Det kan Starbucks CEO, Howard Schultz, tale med om. Han er kendt som en CEO med holdninger – og i amerikansk sammenhæng lidt mere til venstre, og han har blandet sig så meget, at han på et tidspunkt fik spørgsmålet, om han vil stille op som præsident.
Den lettere venstreorientering har dog sine begrænsninger – som f.eks. da han talte stærkt imod indførelsen af en for høj minimumsløn.
På det seneste har han så lanceret en kampagne, hvor Starbucks skulle sætte gang i en debat om racer. Der var tale om en stor kampagne, hvor man ville søge at få Starbucks’ millioner af kunder til at tale med deres baristaer om racer. Baristaerne skulle ganske enkelt skrive noget på kopperne om racer for at fremme en dialog.
Men kampagnen er faldet til jorden med et brag, fordi de sociale medier er eksploderet i et angreb på Howard Schultz, fortæller Berlingske Tidende. Det blev ganske enkelt set som pinligt, at blive tvunget til at tale om race med et vildtfremmed menneske, mens man ventede på sin kaffe.
Kampagnen er da også stoppet lige så hurtigt, den kom i gang – Starbucks hævder dog ifølge AdAge, at det aldrig var meningen, at køre en længere kampagne.
“While there has been criticism of the initiative – and I know this hasn’t been easy for any of you – let me assure you that we didn’t expect universal praise,” er Howard Schultz citeret for.
Tidligere baristaer har da også på de sociale medier udstillet, hvor akavet situationer, der ville kunne opstå. som f.eks. denne:
“”Her er en karamel-macchiato til Jake, og er der nogen, der har fortalt dig om vores nye raceinitiativ? Øh, nej jeg spørger sandelig ikke fordi, du er sort. Jeg spørger, fordi, jeg skal tale med 30 i dag om dette problem. Nej, du har ret, det er dumt, undskyld mange gange.”