I 30 år har det danske gadebillede rummet Statoil-tankstationer. Nu er det slut. I den kommende tid skifter de navn til Circle K, der ejes af det canadiske selskab Alimentation Couche-Tard.
Der er tale om en et kæmpe projekt, der omfatter otte ekisterende brands, og hvor målet er at gøre Circle K til et globalt brand inden for brændstof og convinience.
Det er også et projekt, der kræver bureaubistand. Og her spiller Norden en betydelig rolle.
SMFB, der er Forsman & Bodenfors’ norske søsterbureau, har ansvaret for udviklingen og lanceringen af det nye Circle K.
”Vi har de seneste par år haft ansvaret for Statoil Fuel & Retails europæiske kommunikation. Sidste sommer gennemførte ejeren, Alimentation Couche Tard, en pitch blandt flere internationale bureauer om at rebrande selskabets otte brands og lancere det nye globale navn. Den vandt vi og håndterer således den globale opgave i tillæg til den europæiske,” siger Christian Steen, der er managing director i SMFB i Oslo.
Opgaven indebærer strategisk og kreativ udviklingen af alle kommunikationsmaterialer på tværs af mediekanaler, fra benzinstationer til massekom.
I Danmark er det Umwelt, der har fået opgaven at bistå med skiftet fra Statoil til Circle K. Umwelt arbejder sammen med Forsman & Bodenfors på en række kunder.
”SMFB samarbejder med bureauer i hele Europa om produktion, adaption og lokal videreudvikling af kommunikationskoncepter – og vores samarbejdspartner i Danmark er Umwelt,” siger Christian Steen.