Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Han er udtrådt af bestyrelsen for Halbye Kaag JWT og helliger sig nu salg af klimavenlig opvarmning og en flygtninge-database.

Reklamebranchen er ikke et sted, hvor man bliver til, man skal pensioneres. Sådan ser Steen Halbye i hvert fald på det.

Derfor forlod han for et år siden sit virke som direktør for Halbye Kaag JWT, og nu er så det sidste formelle bånd til branchen cuttet, idet han også har forladt bestyrelsen for bureauet.

17 år blev det til. Heraf de sidste 11 i reklamebranchen med eget bureau, mens de foregående var som direktør for TMP/OMD – et bureau han selv tog initiativ til at stifte.

“Jeg var i et par år ansat hos TV3 og så her mulighederne i håndtering af mediesalg. Initiativet var mit, men DDB, BBDO og Partners kom meget hurtigt med,” siger Steen Halbye.

Men selvom han ikke ser branchen som en man bliver pensioneret fra, så har de 17 år dog været så succesfulde, at han uden problemer kunne lade sig pensionere i en alder af 46.

Stiftelsen, opbygningen og salget af Halbye Kaag JWT har placeret ham på Top 10 listen over de største formuer i reklamebranchen. Hans formue blev for 2008 opgjort til 55,9 mio. kr.

Men der er en anden årsag til, at Steen Halbye har valgt at forlade branchen.

“Jeg er nysgerrig på livet og har lyst til at prøve noget andet,” siger Steen Halbye.

Det andet er så blevet til to store projekter: et kommercielt og et ikke-kommercielt.

Det kommercielle hedder Varme og Viden og handler om at sælge klimavenlige opvarmningsløsninger. Virksomheden er hans egen og holder til i Hillerød.

Det ikke-kommercielle hedder Refugees United, og her er han bestyrelesesformand.

“For mange flygtninge sker der det, at de mister kontakten til familiemedlemmer. to brødre har fået den ide at etablere et website, hvor de kan søge kontakt med hinanden igen, og det er et projekt, jeg har brugt meget tid på,” siger Steen Halbye, som samtidig synes, at timingen er i orden. Da han stoppede som direktør for et år side, var aftalen, at han skulle fungere som sparringpartner for hans afløser Thomas Thorstholm.

“2009 var et hårdt år for bureaubranchen, men Thomas har som ny dir. for Halbye Kaag JWT nu fået sat sit eget hold, og de gør det rigtig godt. Det glæder jeg mig meget over,” siger Steen Halbye.

Thomas Thorstholm ser også Steen Halbye’s afgang fra bestyrelsen som et naturligt skridt på nuværende tidspunkt.

Også Carsten Kaag lever nu en mere tilbagetrukket tilværelse i forhold til bureauet, mens Simon Wooller fra Saatchi nu er ny kreativ direktør. Carsten Kaag er dog ikke på vej helt ud lige som Steen Halbye.

“Carsten spiller fortsat en vigtig rolle på udvalgte store kunder, og det vil han blive ved med,” siger Thomas Thorstholm.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club