I Berlingske Nyhedsmagasins image analyse, der udkommer i dag, rykker A.P. Møller – Mærsk fra en 33. plads til en 9. plads i disciplinen Kommunikation.
Steen Reeslev, kommunikationsdirektør siden 2008, er selvsagt meget tilfreds med den placering, da virksomheden har gennemgået en markant ændring af kommunikationsstrategien fra han startede til i dag.
Da Steen Reeslev kom til virksomheden, erkendte han hurtigt, at ved ikke at kommunikere, lod man andre om at sætte agendaen. Derfor var en af hans første opgaver at sætte scenen og påvirke stemningen.
Der var en masse spændende historier i virksomheden, der bare manglede at blive fortalt. Men det krævede lidt tid og overtalelse, at få medarbejderne tunet ind på at fortælle de positive historier, fordi de var vant til at være meget selvkritiske.
Det er dog lykkedes i dag og troværdigheden også på virksomhedens intranet er steget og bliver mere læst end tidligere.
Fra at kommunikation tidligere var topstyret, er 200 talsmænd i dag blevet trænet til at kunne udtale sig til pressen inden for deres egne fagområder.
I image- analysen kan man også læse syv regler for et godt image, leveret af Steffen Lüders, direktør i Mannov:
- Image er trægt og ændres ikke fra dag til dag
- Dårligt image klæber sig fast. Virksomheden skal tage nogle udsædvanlige skridt for at ændre et dårligt image.
- Image går langsomt frem – hurtigt tilbage. Fundamentet er smalt.
- Det er forskellige, men få image-drivere, der trækker imaget op eller ned.
- Styrken er også det sårbare punkt, og for at kunne navigere sikkert skal virksomhederne i det reaktive og proaktive beredskab bliver bevidste om, hvad der skaber virksomhedens image.
- Imagearbejde begynder i toppen, hvor den vigtigst enkeltfaktor for virksomhedens image er opfattelsen af ledelsen.
- Og så skal virksomheden erkende sine begrænsninger.
Og her er så top- og bund i imageanalysen:
TOP 10:
- Lego
- Novo Nordisk
- A.P. Møller – Mærsk
- Novozymes
- Danfoss
- Grundfos
- Carlsberg
- Ikea
- Coloplast
- Ecco Sko
BUND 10:
- DSB
- Post Danmark
- Parken Sport & Entertainment
- SAS
- Cimber Sterling
- SuperBest
- DR
- FIH Erhvervsbank
- Sanistål
- Aldi
Børsen: Humanitære organisationer bruger flere penge til reklamer end de indsamler
Reklameudgifterne er steget med 110 procent siden 2005 hos de 10 største humanitære annoncører. Det viser en opgørelse, som Børsen har lavet på baggrund af tal fra GallupAdfact.
Samtidig viser en indtægtsundersøgelse fra Isobro, der er indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, at bidragene til hjælpeorganisationerne i Danmark kun er steget 32 procent i samme periode.
Gallup Adfacts tal, der er korrigeret for inflation, men til gengæld er listepriser og dermed ikke fratrækker rabatter, som normalt er betyudelige, viser, at reklameforbruget steg fra knap 27 mio. i 2005 til over 56 mio. i 2010.
De organisationer, som Børsen har interviewet, mener dog, at de har fået mere ind end de har brugt.
Læger uden Grænser, har siden 2005 femdoblet reklameforbruget blandt andet til en større tv-kampagne i 2009 og 2010.
Men ifølge fundraisingdirektør, Anne Larsen, har det givet foreningen flere donationer i 2010 end de tidligere har opnået.
SOS Børnebyerne brugte i 2005 11 mio. kroner og i 2009 brugte de 20 mio. kroner – stadig ifølge Gallup Adfact.
Kommunikationsdirektør i SOS Børnebyerne, Line Hermansen, fortæller, at de i samme periode har samlet 50 mio. kroner mere ind (Børsen, p. 44-45).
Cookies direktiv træder i kraft om en uge
Om en uge – den 25. maj – træder EU’s nye direktiv i kraft, der kræver at alle besøgende på et netsted skal gøres opmærksom på de cookies, der automatisk lægges på ens computer.
“Det skal klart og tydeligt og hele tiden tilgængeligt kunne ses på hjemmesiden, gerne med tydelige symboler, som ikke blot ses på forsiden, så man kan klikke og ikke blot se, hvad cookies er, men også hvordan man slår dem fra”, siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.
Reglerne gælder både for private, foreninger, organisationer, erhvervslivet og det offentlige og man skal sørge for på en eller anden måde at få et “oplyst samtykke” fra brugerne på netstedet, hvis man skal kunne lægge cookies på deres computer (Berlingske Business, p. 16).
Mensch’ kampagne for Politiken har vundet international pris
Mensch’s kampagne for Politiken Plus vandt førsteprisen i kategorien for print-abonnementssalg for aviser med et oplag på 75.000 – 300.000 ved den internationale prisuddeling for markedsføring af nyhedsmedier: International Newsmedia Marketing Awards, i New York (Børsen, p. 42).
Wozinacki har højest kvindelige markedsføringsværdi
Caroline Wozniacki er den kvindelige sportsudøver, der har den højeste markedsføringsværdi. Det viser en liste, udfærdiget af magasinet SportsPro. Der er 8 mandlige sportsudøvere foran Wozniaki, der altså samlet set kommer ind på en 9. plads (Jyllands-Posten, p. 30).