Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

De nuværende kunde-konkurser er reelt en nedtælling til et 2009, der bliver præget af sultne bureauer.

WPP, der repræsenterer den største bureaugruppe i Danmark, meldte omkring forrige weekend sit ansættelsesstop ud. Nogen kunne måske fristes til at tro, at andre bureauer ville gemme sig bag denne krise-betonede handling og lade WPP være billedet på en bureaukæde under pres.

Men Steffen Hjaltelin, adm. direktør i Hjaltelin, Stahl & Co, melder åbent ud:

“Jeg tror, at vi kun har set starten af krisen. Dennes uges konkurser er en nedtælling til et 2009, der bliver meget slemt. Bureauerne bliver mere sultne, og det gælder også de bureauer, der leverer af de internationale budgetter”, siger Steffen Hjaltelin.

Hjaltelin, Stahl & Co har også måttet strege i kundelisten p.g.a. en konkurs, men hvad angår ansættelser er der dog en lille afstandstagen til WPP:

“Vi har ikke ansættelsesstop – der starter således tre på mandag – men vi er blevet mere omhyggelige med ansættelserne. Tiderne ser bestemt skidt ud, men vores koncept er godt: Fokus på effekt. Og medieuafhængighed”, siger Steffen Hjaltelin, der peger på én væsentlig forskel på før- og under-krisen: Kunderne kommer ikke længere af sig selv.

“Vi har aldrig før brugt ressourcer på newbiz. Men nu opbygger vi en portefølje og kigger på de kunder, vi godt kunne tænke os. Du kan sige, at vi med vores new biz viser rettidig omhu”, siger Steffen Hjaltelin.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club