Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

People Group og Hjaltelin Stahl Gruppen fusionerer og lægger derved grunden til at gennemføre et generationsskifte i People Group.

Wibroe, Duckert & Partners har i 30 år præget den danske reklamebranche mere end nogen andre. Hjaltelin Stahl er i denne sammenhæng en årsunge – men er et bureau med fuld fart på.

Ifølge Bureaubiz’ oplysninger har de to nu fundet sammen i en fusion, som samtidig kan løse et generations-skifte i People Group.

Jan Duckert har ikke svaret på Bureaubiz’ henvendelse, mens Steffen V. Hjaltelin har svaret – dog kun med et fåmælt: Ingen kommentarer.

Tavsheden kan skyldes, at kunderne endnu ikke er informeret, men såvidt Bureaubiz erfarer er medarbejderne indkaldt til møde i eftermiddag på begge bureauer.

Hjaltelin Stahl står foran at skulle flytte, og der er ledige kvadratmeter i Vester Farimagsgade, hvor Adpeoples 120 medarbejdere jo flyttede ud sidste sommer.

Men det er ikke meningen at slå bureauerne sammen – tanken er at opretholde de to brands som sammen med den nye radio, der også skal flytte ind, kan skabe et kreativt powerhouse med større rækkevidde end blot reklame.

En væsentlig drivkraft i fusionen har dog også været, at Jan Duckert nu har rundet 63 år og er begyndt at overveje at drosle noget ned.

Da Steffen Hjaltelin startede sit bureau tilbage i 2003 var det på basis af en filosofi om at skabe et bureau med Kunde & Co’s strategiske styrke og Partners’ kreative pondus.

Det grinede Jan Duckert lidt af dengang, men siden har Steffen Hjaltelin bygget et bureau med næsten 70 medarbejdere og efterhånden en række markante kreative priser på hylden. Han har således vist et betydeligt talent for at drive et bureau og tjene penge – noget som efter sigende har gjort stort indtryk på Jan Duckert.

Ifølge Bureaubiz’ oplysninger er tanken, at Steffen Hjaltelin skal træde ind som den samlede gruppes øverste chef. Bjarne Spellerberg og Henrik Juul skal drive Partners., mens Steffen Hjaltelin skal have suppleret ledergruppen i Hjaltelin Stahl.

Jan Duckert vil indtage rollen bestyrelsesformand og således spille en mere tilbagetrukket rolle.

Det giver ham også bedre tid til som næstformand i DRRB at støtte foreningens nye formand, Mona Juul, der jo holder til i Århus.

Parterne forventer at kunderne kan acceptere løsningen. Lige som Group M’s mediabureauer kan bo under samme tag, bør det samme kunne fungere for reklamebureauer.

Specielt to kunder er dog interessante at følge reaktionen hos. TDC hos People Group og Telia hos Hjaltelin Stahl.

Fusionen vil gøre d. 1. april 2011 til en skelsættende dag i den danske reklamebranche, og der går rygter om, at man efter en orientering af medarbejderne vil lægge op til, at Hjaltelin Stahls medarbejdere i samlet flok går over til Vester Farimagsgade, så man kan holde en “improviseret” fest, hvor TDCs nudister vil kvalitetsteste en Ingvar-bar fra Ikea, Jørgen vil servere snacks, og Olsen Banden vil underholde.

Kommentarer

  1. ikke desto minder en god ide! lidt som at fusionere DR og TV2 – svær at sluge men game changing!!

  2. @Thomas: Du har ret – der skal selvfølgelig ikke stå 2010, men 2011. Det er rettet nu.
    Dét sku’ så også være den eneste fejl i dén historie 😉

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club