Da Sterling krakkede sidste onsdag, stod lavpris-konkurrenten Norwegian klar senere på dagen med en meddelelse om, at man nu vil flyve 11 ruter fra København.
Herefter blev bureauet briefet, og to dage senere – i fredags – lanceredes budskabet kommercielt via banner og print. Først med den direkte “Nu åbner Norwegian nye direkte ruter”, siden med de mere kryptiske Tak for røde pølser og “en lille en” og Tak for gæstfriheden og lange sandstrande – begge med tilføjelsen “Nu giver vi jer billige flyrejser til gengæld”.
“Det var Kitchen Leo Burnett i Oslo, der står bag reklamen, og Reputation i Danmark, som oversatte. De er i familie med Leo Burnett”, siger Åsta Braathen, markedsdirektør i Norwegian.
Er det et varigt setup?
“Det var en chance, der opstod akut – og blev løst akut fra bureauets side. Det er vi meget glade for, og løsningen med et norsk bureau – og et dansk, der oversætter – kommer til at vare frem til nytår. I mellemtiden vil vi overveje, hvordan vi vil organisere os fremover”, siger Åsta Braathen.
Og da vil et dansk reklamebureau håndtere jeres kommunikation i Danmark?
“Det er ikke besluttet endnu. Det afhænger bl.a. af budgettets størrelse. Men det ligger fast, at vi glæder os til at kommunikere mere på det danske marked, og at vi helt sikkert kommer til at orientere os mod København for at kortlægge hvilke muligheder, vi har med hensyn til bureau. Og jeg kan sige, at vi i Sverige har et svensk bureau, Volt, som ikke er et Leo Burnett-bureau. “, siger Åsta Braathen.
Fire danske bureauer var midt i en bureau-konkurrence på Sterling og kom derfor i klemme på konkursen. Spørgsmålet er så, om investeringen kan komme dem til gode her. Desuden er det ikke kun Norwegian, der er ny på det danske marked. I går kom det frem, at det Air France/KLM-ejede Transavia også er på vej ind på det danske marked for at fylde hullet efter Sterling ud.
Flyvningerne begynder om en måned – med 10 ruter fra København. Svenske AD&D er reklamebureau, Geelmuyden-Kiese håndterer i forvejen den danske PR-del.
Mens reklamebureauet hos Norwegian er uafklaret, ligger mediabureauet fast: Vizeum.
“Vi har haft Norwegian som kunde i halvandet år – via vores søsterselskab i Oslo, der vandt en bureaukonkurrence. Aktiviteten har hidtil været begrænset fra vores side, al den stund at Norwegian ikke har haft fløjet ud af København før. Men nu er der trykket på speederen”, siger Martin Baaring, adm. direktør i Vizeum.
I har siddet på en Lotto-kupon …
“Det er den samme situation, som hvis en kunde fusionerer. Man kan være heldig eller uheldig, afhængig af om det er din kunde, der bliver den store i fusionen. Norwegian holder naturligvis øje med konkurrenterne – og var hurtigt ude med Sterling”, siger Martin Baaring.