Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Jan Køhler, der stiftede Relationshuset i 1999, træder nu ud af ledelsen hos Nordlid. Han får en friere rolle på bureauet og fortsætter ligeledes som medejer og aktiv i bestyrelsen.

I 2017 fusionerede RelationshusetGekko – som selv var en fusion imellem Relationshuset og Gekko i 2008 –  med Increase og blev til Nordlid. Nu er en af hovedarkitekterne bag fusionen, Jan Køhler, trådt ud af den daglige ledelse på bureauet.

Jan Køhler

Det har ligget i kortene siden fusionen, siger Jan Køhler, der sammen med bureauet er det et af mest prisvindende bureauer i Norden inden for direct marketing.

”Jeg har det bedst, der hvor der er mindre drift og mere konkret arbejde med strategi, kreativitet og innovation, og derfor får jeg nu, fuld af taknemmelighed, det privilegium at få en mere fri rolle,” siger Jan Køhler.

Skiftet er sket fra 1. maj og Jan Køhler får titel af director, special force, hvor han kommer til at beskæftige sig med innovation.

”Special force er en ressource, der internt og eksternt skal gå en ekstra innovativ mil. Hjælpe ledelsen og det øvrige Nordlid med at bringe bureauet fagligt til næste niveau, og endnu vigtigere: hjælpe udvalgte kunder med at skabe nye og stærkere positioner gennem en visionær strategi og kreativ innovation. Altså når det er mere brug for en krøllet hjerne, end lean, mean, machine,” siger Jan Køhler.

I takt med, at Jan Køhler træder ud af ledergruppen, overtager Christine Clausen det fulde ansvar for strategiafdelingen.

I princippet bytter Jan Køhler formelt rolle med Christine Clausen, der i øvrigt pt er på barsel. Hun har hidtil refereret til Jan Køhler og han kommer fremadrettet kommer ind under Christine Clausen rent personalemæssigt.

Kristian Willemoes træder ligeledes ind i ledelsen. Kristian Willemoes kom til Nordlid i juli sidste år fra GroupM og Danske Spil, og er nu blevet ansvarlig for customer succes management. Hidtil har Kristian Willemoes refereret til CCO Andreas Hansen, men kommer nu til at referere direkte til adm. direktør Lasse Christensen.

2019-regnskab endte med minus
Nordlids regnskab for 2019 endte med et minus på godt tre millioner, som ifølge ledelsesberetningen er en kombination af stigende personaleomkostninger og et mindre fald i bruttoavance.

Jan Køhler, der fortsætter i bestyrelsen, regner ikke med, at bureauet når det planlagte 2020 budget på grund af coronakrisen. Heller ikke selvom medarbejderne er gået 20% ned i løn og arbejdstid i april og maj.

”Vi har taget nogle tiltag pga. omstændighederne, bl.a. har vi også sagt farvel til en håndfuld kolleger pga. corona og et par kunder der deraf er gået helt i stå. Det er for tidligt at sige, hvor meget dårligere resultatet bliver i forhold til, hvad vi har regnet med. Vi krydser dog fingre på at lave et lille plus.” siger Jan Køhler.

Ledelsesgruppen består fra 1. maj af: Adm. direktør Lasse Christensen, CCO, Andreas Hansen, head of strategy Christine Clausen, kreativ direktør Jesper Isholm, head of customer success management Kristian Willemoes, og head of technology Alexander Stojanovic.

Bording ejer 55% af Nordlid, og Jan Køhler indgår uforandret i ejerkredsen sammen med de øvrige partnere i Nordlid.

Nordlid – nøgletal

Bruttoavance 39,639 mio. kr. -1,0 pct.

Bruttoavance pr. medarbejder 808.959 kr. -5,0 pct.

Lønandel 78,6 (73,6)

Resultat før skat -3,29 mio. kr. (+0,337 mio. året før)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club