”I kommunikationsindustrien er vi enige i, at der selvfølgelig ikke må sættes reklamebannere op på stilladser uden kommunens tilladelse, og at alle regler på området skal overholdes.”
Sådan siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen om det nye politiske forslag fra Enhedslistens Line Barfod, der vil skærpe reglerne for stilladsreklame i København.
”Lige nu er vores byrum det vilde vesten.Grunden til, at så mange ønsker at hænge bannere op på stilladserne er jo, at det er en rigtig god forretning. Jeg synes kun, det er rimeligt, at kommunen tager et gebyr, så vi får flere muskler til at sikre, at de regler, der gælder på området, også bliver overholdt,” lyder det fra Line Barfod i en pressemeddelelse.
GRAKOMs adm. direktør peger dog på, at problemet med det nye gebyr, som Københavns Kommune nu vil indføre, først og fremmest rammer de virksomheder, der i forvejen overholder reglerne.
”De virksomheder, der i dag overholder alle gældende regler om reklamebannere på stilladser, bliver nu pålagt at finansiere et øget tilsyn med de virksomheder, der snyder udenom. Det bliver dyrt for de lovlydige virksomheder, der i dag gør en dyd ud af at overholde reglerne på området, og det er selvfølgelig ikke rimeligt”, siger Carina Christensen.
Det politiske forslag betyder, at København Kommune kommer til at pålægge en afgift på ophængning af reklamer i kommunen, så det fremover skal koste ca. 6 kr. pr. m2 pr. dag. Det svarer til, at en stilladsreklame på 200 m2 kommer til at koste ca. 1.200 kroner pr. dag.
Ifølge GRAKOMs adm. direktør er det de forkerte virksomheder, der bliver ramt af det lovforslag, som er på dagsorden i Københavns Kommunes Teknik- og miljøudvalg den 27. maj.
”Vi støtter et øget tilsyn med de brodne kar, men det er urimeligt, at retskafne virksomheder skal betale for dette øgede tilsyn. Rigtigt mange virksomheder i kommunikationsindustrien er jo stærkt optaget af at følge alle nationale og lokale retningslinjer og regler og sikre, at deres skiltning er lovlig og bidrager positivt til byens visuelle miljø. Det er dem, der nu primært, bliver ramt”.
GRAKOM vil nu gå i dialog med Københavns Kommune om en løsning på problemet, så man målrettet rammer de virksomheder, der snyder udenom – fremfor de virksomheder, der lever op til alle gældende regler.
Creative Club er en del af GRAKOM.