Stiller Oddset-pigen op for Liberal Alliance?

Peter Engholm
25@mail.dk

Partiets valgplakater ligner Oddsets printannoncer ganske eftertrykkeligt – og naturligvis mest, når kandidaten er blond lige som Oddset-pigen.

Oddset LA Oddset 1

OPDATERET. 

“Vi er et nyt parti, og har valgt den orange farve, fordi den skiller os lidt ud fra de øvrige partier. Farven er måske ikke så æstetisk, men den bliver bemærket i gadebilledet,” siger Amalie Lyhne, pressechef i Liberal Alliance.

Og partiets valgplakat-farve er i dén grad blevet bemærket – mest fordi den ligger tæt på baggrunden i Oddsets printannoncer. Og der er også blåt i bunden af både valgplakat og Oddset-annonce, men Liberal Alliances blå bånd er lidt lysere end Oddsets blå boks.

Noget tyder på, at partiet ikke er de store gamblere, for man var ikke klar over, hvor tæt man har lagt sig op ad produktet fra Danske Spil og BBDO.

“Vi var ikke klar over ligheden, og det var bestemt ikke tilsigtet. Vi var ikke opmærksomme på det,” siger Amalie Lyhne.

Ville I have ændret noget, hvis I havde været opmærksomme?

“Det ved jeg faktisk ikke,” siger Amalie Lyhne.

Partiets bureau er Kenner & Co, men det er – oplyser pressechefen – Mediefabrikken, der står bag plakaterne. I Liberal Alliance har sammenligningen og begreb som Oddset-partiet mest af alt appelleret til den humoristiske sans:

“Det er lidt sjovt – og vi kan godt grine af os selv,” siger Amalie Lyhne.

Sammenfaldet med Oddset rammer dybest i de tilfælde, hvor kandidaten har langt, blondt hår. Det gælder f.eks. Laura Lindahl, der dermed er i farezonen for at blive slået i hartkorn med Oddset-pigen, der er indbegrebet af “Der er så meget, kvinder ikke forstår”.

“Laura har samme tilgang som os andre: Hun synes mest af alt også bare, at det er et sjovt sammenfald,” siger Amalie Lyhne.