Mærsk er den danske virksomhed, der har det mest værdifulde brand, tæt forfulgt af Arla og Lego.
Det skriver Berlingske på baggrund af en undersøgelse fra det britiske analysefirma Brand Finance.
Legos brandværdi er vokset hele 91 procent formodentlig på grund af Legofilmen, Lego – The Movie, men det overgås af Novo Nordisk, hvis værdi er vokset med 92 procent og Coloplast, der er vokset med 96 procent i brandværdi siden 2014.
Og hvad kan man så bruge den viden til. Den danske marketingekspert, Martin Roll, der er bosat i Singapore, siger:
”Virksomheder vil typisk bruge denne type analyser, hvis de f.eks. er interesserede i at købe eller sælge et brand. Men den kan også bruges i en marketingafdeling som pejlemærke, hvis man følger udviklingen over tid eller opstiller mål for udviklingen af ens brandværdi, ligesom man kan sammenligne inden for brancherne.”
Top 20 over de mest værdifulde danske virksomheder
Placering | Virksomhed | Værdi i mio. kr. | Ændring i procent 2014 til 2015 |
1 | Maersk | 25.994 | 24 |
2 | Arla | 24.669 | 36 |
3 | Lego | 23.943 | 91 |
4 | Danske Bank | 17.613 | 8 |
5 | TDC | 10.493 | 33 |
6 | Carlsberg | 9.913 | -11 |
7 | Pandora | 9.490 | 54 |
8 | Novo Nordisk | 9.253 | 92 |
9 | ISS | 7.898 | Ny på listen |
10 | Coop Danmark | 7.869 | 6 |
11 | Tulip | 6.434 | 30 |
12 | Dansk Supermarked | 5.895 | -5 |
13 | Ecco | 5.121 | 39 |
14 | Nykredit | 4.743 | 24 |
15 | DSV A/S | 4.628 | 6 |
16 | Coloplast | 4.559 | 96 |
17 | Tuborg | 4.450 | -5 |
18 | Vestas | 4.376 | -22 |
19 | Danish Crown | 4.159 | 23 |
20 | Danepark | 3.850 | -15 |
Berlingske Business, p. 8-9