Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

MediaNews Group står bag 54 aviser og vil nu gøre op med gratis-princippet på nettet.

“Vi vil ikke prøve at opfinde nye premium produkter men i stedet fortælle vores eksisterende printlæsere, at hvad de køber har ægte værdi. Og til vores online læsere, der ikke køber avisen vil vi fortælle, at hvis de vil have adgang til alt indhold, så må de registrere sig og/eller betale”.

Således lyder konklusionen på et topmøde inden for den amerikanske avisgruppe, MediaNews Group, der omfatter 54 aviser som f.eks. The Denver Post, The Detroit News og Daily News i Los Angeles.

Budskabet er udsendt til alle medarbejdere i en e-mail, som Brandrepublic har fået fat i.

Gruppen er en af de største i USA og har således nu besluttet, at det skal være slut med gratis indhold på nettet.

Dermed følger selskabet op på stadigt flere udmeldinger – og så i Danmark – om problematikken for aviserne med, at de taber på deres klassiske forretningsmodel uden at der kommer de samme indtægter fra nettet.

MediaNews Group går dog videre end blot at søge muligheder og har truffet beslutningen om at man vil have penge for indholdet.

Et andet element i beslutningen er at differentiere mere mellem print og net.

“Vi vil begynde at differentiere vores sites fra aviserne og fokusere på strategier designet til at nå de yngre målgrupper og udvide vores publikum. Selvfølgelig må indholdet på vores sites trække på indholdet fra aviserne men det skal præsenteres anderledes.

Kilde: Brandrepublic

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club