Stor dansk annoncør undsiger nyt mediabureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Det nye mediabureau, Orchestra, meldte markant ud i går – og det får nu Danske Licens Spil på banen med en lige så markant afvisning af udmeldingen.

I går var Orchestra – mediabureauet med Partners, &Co, Envision og We Love People i ejerkredsen – ude med sin første officielle udmelding. Det skete med både en tre-siders artikel i Børsen MedieMarked og en pressemeddelelse.

Bureauet vil satse på lokale danske kunder – men udmeldingerne får nu netop en af den slags til at svare ganske kritisk tilbage.

Orchestras adm. direktør, Ulrik Drejsig, fremførte, at han så bureauet som en gamechanger. Det skete med citater som ”Hvis du spørger et mediebureau, hvordan du skal lægge en kampagne, så siger de altid paid media, og de siger tv, print og digital. Og det gør de af den simple årsag, at de får fees og godtgørelser ud af det.”

Det får nu den adm. direktør hos en af landets største annoncører, Jens Aaløse hos Danske Licens Spil, til at reagere med lige så meget kant, som det nye bureau lanceres:

”Når man melder sådan ud – at mediabureauer altid siger paid media – så får det mig til at tænke, om det mon er lidt for mange år siden, at Ulrik Drejsig har været på et mediabureau. Det er i hvert fald ikke et billede, jeg kan genkende så entydigt,” siger Jens Aaløse og fortsætter:

”Jeg byder Orchestra velkommen på markedet, for jeg elsker konkurrence. Men så en-dimensionelt, som Orchestra beskriver markedet i artiklen i Børsen, kan det ikke stilles op. Det enkelte mediabureau – og samarbejdet med det – er meget mere professionelt. Det er i hvert fald tilfældet for vores gode og professionelle samarbejde med Aegis.”

Jens Aaløse mener, at der ligger et problem i, hvis man som nyt mediabureau – ud fra en historisk kontekst – mener, at rådgivningen fra mediabureauer er begrænset til tv, digital og print.

”Den rådgivning, vi får, kommer ikke alene fra Carat og Vizeum, men også fra alle de mange digitalbureauer i Aegis. Den får vi også fra In2media, Relationshuset, BBDO og Prehype, New York. Vi snakker medier i en meget bred definition med en lang række rådgivere og samarbejdspartnere. Og vi har aldrig oplevet en standardvare fra vores mediabureauer – de har altid provokeret og udfordret os med deres rådgivning.”

Nanna Harder, marketingchef i Føtex, meldte i Børsen også hus forbi på medieplanerne. Hun var lige som Jens Aaløse positiv over for en ny spiller på markedet, og mente, at det ville være mangel på rettidig omhu, hvis hun ikke undersøgte det – dog tilføjede hun, at hun er ret godt tilfeds med den rådgivning, hun får i dag fra sit mediabureau. 

“Jeg synes ikke, man kan beskylde mediebureauerne for utidssvarende medieplaner. Det er jo i sidste ende mig, der bestemmer vores marketingmiks,” lød kommentaren.

I artiklen i Børsen lagde Ulrik Drejsig vægt på, at bureauet vil have et mediaindkøb, der er præget af gennemsigtighed og non-profit. Men heller ikke dette imponerer Jens Aaløse.

”At tilbyde gennemsigtighed for annoncører er en kommerciel limpind, jeg – som repræsentant for en af Danmarks største annoncører – ikke umiddelbart hopper på. Det forudsætter, at vi hidtil ikke er blevet taget seriøst.”

Hos Orchestra glæder Ulrik Drejsig sig på Jens Aaløses vegne:

”Det er bestemt glædeligt, at Jens Aaløse har et godt samarbejde med sine bureauer og oplever gode ydelser fra dem. Det ændrer imidlertid ikke ved, at Orchestra er et nyt innovativt take i markedet; Et dansk alternativ til store internationale mediabureau-grupper – med rådgivning på et højt niveau og et transparent og nonprofit mediaindkøb,” siger Ulrik Drejsig.

Det nye bureau åbner fredag i kontorer i Vermundsgade i samme ejendom som We Love People, hvofra bestyrelsesformanden kommer. Det er adm. dir. Pernille Simmelkiær.

Ulrik Drejsig er desuden langt med at finde ansatte – i løbet af de kommende uger og måneder vil bureauet komme op på 10 medarbejdere.