Stor digital satsning fra Lego

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Lego kommer med ny produktlinje, der kobler den fysiske leg sammen med onlineverden.

Lego er på trapperne med en stor digital satsning, der skal bygge bro mellem online og offline verden.

De nye produkter er baseret på en ny scanningsteknologi, så børnene – og andre glade Lego-sjæle – kan scanne de ting, de bygger fysisk ind i et online spilunivers.

Det skriver Berlingske.

Den nye produktlinje hedder Lego Fusion og Ditte Bruun Pedersen, der er senior design manager i Lego Future Lab siger til avisen om den nye satsning:

”Vi har med ’Lego Fusion’ gerne villet give børnene mulighed for at lave noget kreativt med klodserne – men uden at de nødvandigvis skulle følge en byggevejledning. Vi har forsøgt at skabe en ny form for leg med klassiske Lego-klodser, hvor rammen bliver sat i et online-univers”.

Sammenhængen mellem det virtuelle og det fysiske univers er baseret på Lego-figurer, som skal have bygget forskellige ting.

Det kan være et pizzeria eller en grønhandlerbutik, som man scanner ind online, når det er bygget. I det virtuelle univers møder børnene forskellige udfordringer og samtidig kan man se det som vennerne har bygget.

Ifølge Esben Aarseth, der er lektor ved IT-universitetets Center for Computer Games Research er det ”det mest ambitiøse forsøg på at smelte fysisk og digital leg sammen, som vi har set fra Lego”.

Lego Fusion bliver det næste stykke tid solgt på det amerikanske marked for at teste potentialet og hvis det bliver godt modtaget i USA, kommer det på det globale marked i 2015.

Berlingske Business, p. 4-5.