Mens økonomien generelt lider under et lille privatforbrug, så er der fortsat gang i e-handlen. Den steg i 1. kvartal med 15,3 pct. sammenlignet med 1. kvartal sidste år.
Det viser en analyse fra Foreningen af Dansk Internet Handel (FDIH) og Nets.
Analysen viser endvidere, at andelen af køb af prisbillige produkter stiger, mens de dyre indkøb udgør en mindre andel af e-handlen. Der er tale om en stigning på 4 procentpoint af køb i intervallet 50-250 kr., mens køb over 1.500 kr. faldt med 3 procentpoint i årets første kvartal sammenlignet med året før.
Den gennemsnitlige transaktion var i 1. kvartal 568 kr. mod 599 kr. året før.
”Danskerne handler nu oftere prisbilligere køb, fx film, musik, legetøj og downloads. Mens de dyrere varer som rejser, it, tele og foto knap så ofte ryger i den digitale indkøbskurv. Det medvirker til et lavere gennemsnitsbeløb for købene. Vi mener også, at beløbet påvirkes af den øgede streaming og online køb af fx musik, apps, spil til kun 6, 10 eller 15 kr. per gang” siger kommunikationschef Henrik Theil FDIH.
Danskerne lægger en stadig større del af deres forbrug på nettet. Så indkøb for 55 mia. kr. i 2012 foretaget hjemme foran computeren eller på farten via mobiltelefonen udgør op mod 19 % af det samlede forbrug i detailhandlen.