Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Alt andet end Dell-forretningen flyttes til Wunderman, og AdPeoples øverste chef gennem fire år, Emre Gürsoy, stopper.

Wunderman tager nu et ekstra hug op i størrelse, og vil dermed kandidere til at blive Danmarks største bureau – hvis man ser bort fra de store mediabureau-grupper.

Det er resultatet af en betydelig fusion. Wunderman lægges sammen med en del af AdPeople. Det bliver skønsmæssigt en tredjedel af AdPeople, det drejer sig om, og bedømt på 2014-regnskabet vil det tilføre ca. 20 mio. kr. til Wunderman.

Selvom det ikke er en fuldstændig fusion mellem AdPeople og Wunderman, så er bureauerne så store, at blot det at fusionere en tredjedel af AdPeople med Wunderman vil høre til de større i bureaubranchen.

Begge bureauer ejes af WPP, og inden for organisationen er AdPeople faktisk placeret som en del af Wunderman.

Den resterende del af AdPeople er den del, der servicerer Dell, og den vil fortsætte som AdPeople.

Emre Gürsoy, der har stået i spidsen for AdPeople de seneste fire år, har været en af drivkræfterne bag fusionen, men han vælger at stoppe efter at have været med hos AdPeople siden 2003.

I stedet indtræder han i Wundermans bestyrelse.

Emre Gürsoy har været drevet af en iagttagelse af, hvordan konkurrencesituationen udvikler sig på markedet.

”I dag ser man nogle helt nye og meget økonomisk stærke spillere, som f.eks. de store revisions-selskaber, der bevæger sig ind på den digitale scene i kraft af den fusion af data-kilder der sker. Jeg tror, at man skal have muskler for at klare sig her,” siger Emre Gürsoy.

Fusionen kommer i forlængelse af, at de to bureauer har knyttet sig tættere til hinanden. Emre Gürsoy fortæller, at man hos AdPeople i det seneste halvandet år har arbejdet efter en strategi indeholdende to nøgleområder:

  1. Skabe en solid platform for vækst gennem digitale kompetencer, nye medarbejdere og merværdiskabende løsninger.
  2. Etablere et stærkt samarbejde med Wunderman Danmark.

“Da resultaterne i forhold til vækst stod klart i slutningen af 2015 besluttede vi at gå videre med integrationen. Jeg har arbejdet tæt sammen med både globale og regionale teams fra netværket for at planlægge integrationen for vores danske såvel som andre kontorer i netværket. Vores lange relation og samarbejde med Wunderman, er naturligvis også en stor fordel i den proces,” siger Emre Gürsoy.

Han fremhæver, at de to bureauer har udviklet sig på en sådan måde, at de er blevet mere og mere komplementære.

“Vi har begge mange internationale kunder, så der er ikke kundekonflikter, og når man kigger på kompetencer, så passer vi rigtig godt til hinanden – nærmest som yin/yang,” siger Emre Gürsoy og fortsætter:

”Begge selskaber har digital marketing som kernekompetence, og vi ser flere komplementære områder, hvor en integration vil skabe enorm værdi for vores kunder. Det er en oplagt mulighed som understøttes af vores kulturer, kundeporteføljer, tekniske spidskompetencer, software produkter og talent i verdensklasse, hvilket gør integrationen nemmere.”

Dell fortsætter i AdPeople-regi

Emre Gürsoy fortæller videre, at fusionen ingen konsekvenser får for AdPeoples Dell-forretning, der udgør 2/3 af forretningen og fortsætter i AdPeople-regi.

AdPeople har et stort og højt specialiseret team i såvel København som Dhaka, som servicerer Dell, men Dell bliver også serviceret fra andre lokationer, og dette arbejde bliver nu i højere grad alignet globalt.

Wunderman havde i 2014 en bruttoavance på 127 mio. kr. og et overskud på 31 mio. kr. AdPeople havde en bruttoavance på 62 mio. kr. og et overskud på godt 11 mio. kr.

Det er således to økonomisk solide bureauer. 2015-tallene er endnu ikke kendt, men Emre Gürsoy har tidligere varslet, at AdPeople har haft et godt år.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer

  1. Varm luft fra Emre Gürsoy. Adpeoples kommende regnskab vil helt sikkert afsløre at man må fusionere af nød og det er derfor han stopper. Det har ligget i kortene længe. Mon ikke de traditionelle fyringsrunder venter efter sommerferien, som et led i deres “vækst”.

  2. Non-spin version: Bureuaet er i dårlig spiral på Dell og har ikke formået nok nye kunder. Regnedrengene på WPP ser i Excel arket at der ikke er vækst i ADP. I det store kredsløb er det alligevel bare en linie i Wundermans regnskab så hvorfor ikke bare folde det derindunder og spare på ledelse – fx ham lederen der har præsteret negativ vækst i de sidste 4 år. Godnat og tak “digital marketing som kernekompetence”.

    Alignet globalt = PR speak for “fyringer i København”

  3. Enig Thomas

    Utroligt ærgeligt at der gik så meget WPP i den for et bureau der engang var et af landets mest interessante. De seneste år har en stor del af deres overskud været på baggrund af fyringer og ikke nye indtægtskilder. Hvordan kunne det dog gå ende så galt ?

  4. Mon der er en god grund til at Dell ikke lægges ind under Wunderman? Mon ikke det er fordi den gren ikke er værd at have med at gøre og det er fordi det hele skal tjenes fra bureauet i fjernøsten, imens kontoret i København udfases.

  5. “I dag ser man nogle helt nye og meget økonomisk stærke spillere, som f.eks. de store revisions-selskaber, der bevæger sig ind på den digitale scene i kraft af den fusion af data-kilder der sker. Jeg tror, at man skal have muskler for at klare sig her” !!?? Prøver manden at fortælle at de ikke har disse kræfter? Helt sort politikker snak som allerede er gennemskuet i de forrige indlæg.

  6. Det virker som om at alle jer der har skrevet et indlæg har en dyb indsigt i AdPeople’s forretning får at kunne komme med de udtalelser. Eller er i alle samme blevet fyret derfra så i nu bare er mavesure?

    God aften

  7. Mavesur nej, Men berettet kritisk. Det er en kendt sag i branchen, hvad der har foregået hos Adpeople og det er trist at se en af danmarkshistoriens største bureau succeser ende som en af de største fadæser alt imens ledelsen spiller sit strategiske skuespil. At gå fra godt 150 medarbejdere til godt fyrre til nu at sløjfe ledelsen og højest sandsynligt snart flere medarbejdere for at WPP kan få sot overskud er dybt tragisk.

  8. der er så mange onde folk som snakker uden at vide noget som helst… Sikke nøgle danske bonderøve