Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

En stor og produktionstung kunde krævede investeringer i det mindre bureau. Men blot et år senere sagde kunden farvel igen, og nu er bureauet konkurs.

Umiddelbart kan man sige, at det er en stor kunde, der har taget livet af reklamebureauet Cox Copenhagen.

Bureauet er netop taget under konkursbehandling, og den udløsende faktor var, at en meget stor kunde valgte at opsige samarbejdet, fordi man i stedet har insourcet opgaverne.

Adm. dir. Hans Gundesen ser dog konkursen som et produkt af en række uheldige omstændigheder og et overblik, der manglede i en periode.

Blandt de uheldige omstændigheder er en langtids sygemelding fra Christian Tramp, som i de sidste par år varetog rollen som adm. dir. Det var i forbindelse med sygemeldingen, at Hans Gundesen, der var formand for bestyrelsen, for en periode overtog rollen som adm. dir.

Kigger man på årene forud, så lignede Cox Copenhagen ikke et konkurstruet bureau. Cox bor og arbejder sammen med pr-bureauet Effector, og de er begge ejet af det norske selskab, Media Bergen. 2011 var et mindre godt år, men forud lå flere år med solid indtjening, så det lille underskud i 2011 var ikke alarmerende.

De store problemer opstod i 2012 og relaterer sig til en beslutning om at tage en stor kunde ind i første halvdel af året.

“Det var en meget produktionstung kunde, som krævede en del investeringer. Desværre gik det ikke så godt i denne proces, hvor det ser ud til at overblikket manglede i en periode. Så det tog længere tid og blev dyrere at få produktionen på plads,” siger Hans Gundesen.

I slutningen af året kom så sygemeldingen fra Christian Tramp.

“Det har selvfølgelig betydet, at vi har manglet noget kontinuitet i en periode. Men vi synes, at vi havde fået bragt organisationen på plads, og at vi i de senere måneder performede som vi skulle på kunden,” siger Hans Gundesen.

Han vurderer, at kunden repræsenterede omkring tre fjerdedele af bureauets omsætning.

Fornylig valgte kunden så at opsige samarbejdet for i stedet at insource opgaverne.

“Og der forsvandt troen på, at der var en fremtid for bureauet,” siger Hans Gundesen, der ikke vil karakterisere det som et stort sats at tage den store kunde ind.

“Man kan måske sige, at der var tale om et strategi-skift. Men vi vurderede selvfølgelig, at det ville være en god forretning, og selvfølgelig var det en opgave, som bureauet skulle kunne håndtere,” siger Hans Gundesen.

Han er ikke uenig i, at forløbet kan synes noget unfair over for bureauet, men han vil ikke udtale sig nærmere eller fortælle, hvem kunden var.

Ifølge Bureaubiz’ oplysninger er der dog tale om varehuset Metro.

Konkursen i Cox Copenhagen har ingen betydning for Effector.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club