Mills – en af Norges største fødevarevirksomheder med bl.a. Stryhn’s, Graastens og Langelænder i sin danske portefølje – har taget et skridt væk fra levende billeder på tv, og satser i stedet på levende billeder på nettet.
Mills har med sit danske bureau, LoweFriends i København, udviklet en filmatiseret stegeguide for margarinemærket Melange på www.melange.no – her kan kunderne se, hvordan de opnår det bedst mulige stegeresultat på en række forskellige råvarer. Det sker ved, at en tv-kok steger og rådgiver i fire forskellige spots.
“TV-produktion til nettet skal stadig se lækkert ud, men billed-formaterne er mindre, og det er med til at mindske produktionsomkostningerne. Vi har udviklet et produktions set-up, der er specielt egnet til web-tv. Det giver både flot look og mere indhold for pengene,” siger Mads Kold, kreativ leder af internetafdelingen på LoweFriends
Han påpeger, at man på nettet ikke hele tiden er bundet til et format, der skal ligge omkring de 30 sek. De fire stegeguides varer hver tre minutter, og de levende billeder kan samtidig overføres til streamede bannere, og bruges også i annonceringen på nettet.
Der er også klippet 30 sekunders præsentationsspots, men det er ikke tanken at gå på tv, men de kan f.eks. bruges over for handelen.
Mediestrategien er entydigt at blive på nettet. En strategi, der allerede sidste år viste sig at være en succes. Hos LoweFriends vurderede man, at budgettet var mere effektivt udnyttet gennem en målrettet satsning på de nye medier. For relativt små midler oplevede Melange at bremse et forventet salg ud af butik betragteligt samtidig med, at mærkeværdier fastholdt samme niveau som for årene med tv i mediemikset.
Effekten stemmer overens med konklusionen af målingen af nettets effektivitet foretaget af Gallup, FDIM, samt DRRB. Derfor satser Melange nu fuldt ud på levende billeder på nettet.