Af Peter Engholm 25@mail.dk

I 2007 fik danske DM-bureauer 5 Echo Awards samt 1 sær-award. I år bliver det til en enkelt.

Sidste år satte danske DM-bureauer rekord ved DMAs Echo Awards i Chicago, da det blev til 1 guld-award, 2 sølv-awards, 2 bronze-awards samt The Henry Hoke Award for innovation. Der udover var der 3 leader-awards og 2 finalist-awards.

Man kan fristes til at dvæle ved sidste år, for lige så fornem bliver høsten langt fra i år, når Jay Leno den 14. oktober er vært ved Echo Awards-uddelingen i Las Vegas.

DMAs europæiske juryformand og adm. direktør i Gekko, Finn Overgaard, siger:

“SAS Rejsepolitikgenerator fra Relationshuset og Gekko, der også fik den danske DM-pris 2008, får en Echo Award. Vi ved naturligvis endnu ikke, om den bliver af guld, sølv eller bronze. Derudover bliver der fire finalist-pladser – fordelt mellem Relationshuset, Relationshuset & Gekko samt DialoguePeople.”

Sidste år udtalte Finn Overgaard til business.dk, at den danske DM-disciplin var i kraftig vækst, og at “de mange flotte priser til danske bureauer kan også være med til at fortsætte denne udvikling”.

Udtrykker en enkelt flot pris så en opbremsning i udviklingen?

“Nej, Danmark er fortsat langt fremme, og vi udvikler langt mere komplekse DM-løsninger end i USA. Og da der primært er amerikanske dommere ved Echo Awards, så er det – indtil videre – en mere traditionel DM-pris. Det hører også med til historien, at 2006 og især 2007 var ekstraordinært flotte år, set med danske øjne”, siger Finn Overgaard.

Alle de kampagner, der opnår en nominering ved den danske Direct Marketing Dag, er direkte kvalificeret til 2. runde – semifinalerne – ved Echo Awards. Det kvalificerer ikke færre end 43 danske DM-arbejder, men kun 5 blev indsendt til Echo Awards.

Det er der ifølge Finn Overgaard flere årsager til:

“Der har blandt bureauerne været tvivl om, hvor meget arbejde de selv skulle lægge i at færdiggøre en case til Echo – og her er svaret, at det er et stort krævende stykke arbejde. Samtidig har der også været tvivl om deadlines. Jeg blev ringet op i juni vedrørende tilmelding … og fristen var den 20. maj. Det var simpelthen ikke plottet ind. På den baggrund forventer jeg et klart større antal danske indsendelser ved Echo Awards 2009”, siger Finn Overgaard.

Kommentarer

  1. Der er et studie i kommunikation, at den Europæiske jury formand kun er i stand til at informere sit eget bureau om betingelser og deadlines. For de sidste 38 kampagner fra DM-Dagen må konklusionen være: At det ikke er nogen skam ikke at komme til en fest, hvis man ikke er blevet inviteret.

  2. Det er nu ikke en fair kritik. Som bureau har vi modtaget en jævn strøm af reminders mv. fra Echo-komiteen. MEN det er et stort arbejde at indsende til awards, og så må vi se på 1) antallet af arbejdstimer i forhold til det forventede udbytte af at vinde en Echo award og 2) sandsynligheden for at ens kampagne/kampagner har vinderpotentiale i USA. Hånden på hjertet så er Echo ikke kendt udenfor en snæver DM-kreds, og har derfor ikke så stor imagemæssig betydning, som fx at vinde en dansk DM-pris. Dertil kommer at danske kampagner typisk er markant stærkere på strategi og dialog. Men der er en klar tendens til, at det er den sjove kreative ide på det store budget, der vinder Echo awards. Så der ligger rationelle overvejelser bag undladelserne af ikke at indsende kampagner.

  3. Invitation havde været en god ting. Vi er selv Lost in Translation, hvor vi automatisk gik videre til runde 2 hos DMA med vores DM Dagen nomineringer, men hverken fik noget om det fra Posten eller DMA.
    Når man indsender til DMA fra begyndelsen, så går processen helt automatisk. Styret fra USA. Manglen på “til lykke I er nu videre til runde 2, så indsend mere info (på engelsk).”
    Gætter på at Posten ikke har sendt nogen liste til DMA og så er det kun de mest kvikke (som jeg ikke hører til) der er med i år.
    Til lykke til GEKKO, der kender nødvendigheden af selv at følge op og tjekke procedurer. Vi andre er (måske) blevet klogere til 2009.

  4. Kære Jens Peter – og alle andre der gerne vil pumpe cyklen forud for ECHO Awards 2009 – så tilmeld jer nyhedsstrømmen på http://www.dma-echo.org/echo-cardiogram/home.jsp
    Festen er åben for alle, der vil være med og prioriterer dette.

    Det er rigtigt, at der gælder en særlig regel for de kampagner, der bliver nomineret ved DM Dagen. Disse kan gå direkte videre til dommerrunde 2 (ca. top 50%), hvis man sender dem til Echo Awards (hvis man ikke allerede har gjort det til den officielle deadline).

    Aftalen mellem Echo Awards og DM Dagen er kommet i stand, fordi vi gennem flere år har vist et højt kvalitetsniveau i de danske dialog og direct marketing kampagner.

    Jeg opfordrer gerne Post Danmark til at informere de nominerede om dette igen næste år, samt sender tidsplanen ud via Bureaubiz.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club