Storaktionær forlader formandspost i Zupa Recommended

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Personlige årsager har fået Jørgen Jønsson til at trække sig fra bestyrelsen. Den langsigtede plan for generationsskiftet påvirkes ikke.

Danmarks største reklamebureau, Zupa Reccommended har fået ny bestyrelsesformand.

Jørgen Jønsson, der er bureauets største aktionær, har hidtil varetaget formandsposten, men er nu udtrådt af bestyrelsen. Ny formand er Poul Kjersgaard Nielsen, der er CFO for NP3 Communications A/S og har været med omkring bureauet i mange år.

Jørgen Jønssons afgang fra bestyrelsen bunder i personlige og helbredsmæssige årsager, og at det sker samtidig med, at bureauet har mistet sin største kunde, Bilka – et mangeårigt samarbejde, som skal afvikles med udgangen af i år – har ingen sammenhæng.

”Nej, det er to vidt forskellige ting. Min beslutning bunder ene og alene i personlige årsager. Og som aktionær står jeg selvfølgelig stadig til rådighed. Men min tid som formand er forbi,” siger Jørgen Jønsson.

Han fortæller videre, at generationsskiftet kører videre efter den langsigtede plan, der blev lagt for flere år siden.

“Der er principielt tre sider af generationsskiftet. Det ene er hverdagen, hvor Niels Ranum og Albert Funder har fået stafetten. Den anden er den økonomiske og mere langstrakte, hvor Lars Hagh Petersen og jeg skal overdrage vores aktier til den øvrige partnerkreds. Det skal ske i et tempo, der matcher det økonomiske råderum, og derfor vil både Lars og jeg naturligt være at finde i ejerkredsen i nogle år ud i fremtiden.” siger Jørgen Jønsson.

Det foregår på den måde, at bureauet køber egne aktier tilbage af Jørgen Jønsson og Lars Hagh Petersen med henblik på at overdrage dem til andre partnere. Det ses f.eks. i det seneste regnskab, at bureauet tilbage i 2011 købte egne aktier for 30 mio. kr.

Der er tale om en bred kreds af partnere, der skal overtage aktierne, hvor de største poster ud over Jørgen Jønsson og Lars Hagh ejes af Albert Funder, Niels Ranum og Jørgen Blauert, der gik af som adm. dir. sidste sommer.

”Endelig er der et tredje aspekt i generationsskiftet – nemlig den kompetencemæssige transformering af huset. En proces, der blev sat i gang for et par år siden bl.a. med købet af Zupa, som gør at vi i dag er til stede i København med over 50 medarbejdere. Og vigtigst af alt betyder, at vi på kompetencer er bredt funderet på tværs af paletten,” siger Jørgen Jønsson og fortsætter:

“For fem år siden fyldte Bilka derfor mere, end de gør i dag. Men vi har udviklet os meget over de sidste år. Ingen tvivl om, at vi er frygtelig kede af at miste Bilka. Selvom vi har et helt år til at indrette os på det, så er det en stor kunde at skulle sige farvel til. Men det ændrer fundamentalt ikke ved processen. Dog accelereres den mere end vi havde forventet.”

Den afgående formand konstaterer desuden, at selvom bureauet har fået et bredere fundament, ligger det fortsat fast at have en stærk produktion.

”Vi har umådelig stor kompetence på produktion og en lang række kunder, der køber ind i den del af bureauet. Så transformationen indeholder bestemt stadig et moderne og effektivt produktions-setup,” siger Jørgen Jønsson.