Twitter har nu taget førertrøjen som det foretrukne sociale medie blandt USA’s største virksomheder. Det viser en ny undersøgelse, som Burson-Marsteller og Proof Digital Media har foretaget blandt USA’s 100 største virksomheder – de såkaldte Fortune 100. Dermed overhaler Twitter brugen af både traditionelle blogs og Facebook.
Undersøgelsen slår fast, at selvom Twitter er den nyeste af de tre typer af sociale medieplatforme, så bruger hele 54 % af virksomhederne Twitter, mens 32 % bruger blogs, og kun 29 % bruger Facebook. Undersøgelsen viser også, at 76 % af de virksomheder, som kun bruger et af de tre sociale medier, vælger Twitter frem for enten blogs eller Facebook.
Twitter vinder således mere og mere indpas i virksomhedernes eksterne kommunikation, og Twitters øgede popularitet blandt almindelig brugere afspejles i de største virksomheders brug af tjenesten.
“Selvom undersøgelsen er foretaget i USA, hvor Twitter generelt er mere udbredt end i Danmark, så illustrerer undersøgelsens resultater under alle omstændigheder, at de amerikanske virksomheder i stigende grad har opdaget fordelene ved at anvende de sociale medier til mere direkte dialog med kunderne. Twitter eller ej, så vil vi helt sikkert se flere virksomheder bevæge sig i samme retning i de kommende år – også i Danmark,” siger Kim Larsen, direktør i Burson-Marsteller.
Undersøgelsen viser samtidig, at 94 % af de virksomheder, som bruger Twitter, anvender mediet til at bringe produktnyheder og anden virksomhedsinformation videre til brugere, mens 67 % af dem også bruger det som et led i deres kundeservice.