Af Peter Engholm 25@mail.dk

Både Starbucks og Coca-Cola indleder tunge fremstød på de sociale medier. Den ene spreder kærlighed, den anden søger lykke.

De multinationale koncerner bliver i stigende omfang sociale og parate til at indgå dialog med deres kunder. Hos Starbucks er sociale medier således blevet heftigt opgraderet i marketingplanen, og hos Coca-Cola skal man – hvad angår sociale medier – til at flexe hidtil utrænede marketing-muskler. 

Starbucks dropper ifølge AdAge de tv-reklamer, der de seneste to år har været koncentreret omkring Thanksgiving i USA. I stedet samler man ildkraften på de sociale medier.

Og ordet ‘social’ tager kaffekæden bogstavligt, for der satses tungt på kærlighed i online-kampagnen med en gratis-hvis-du-køber-for-over-75-kr. cd med titlen “All you need is love”, hvor også U2 medvirker.

“Sidste år var sociale medier en kuriøsitet, i år er de i kernen af vores program. Vi skal være langt flere steder, hvor kunderne allerede er,” siger Chris Bruzzo, Starbucks vicepresident på brand, content og online.

Sidste år kunne kunderne tage et billede af dem selv hos Starbucks og lægge det på det microsite, nu har kæden i stedet både en Flickr- og Facebook-side, hvor kunderne kan uploade deres thanksgiving-feriebilleder.

For de personer, der ikke er helt fortrolige med sociale medier, har Starbucks et site, hvor besøgende kan kreere en kærlighedstegning. Langt størstedelen af aktiviteterne er kædet sammen med velgørende formål.

Coca-Cola går mere drastisk – og længerevarende – til værks. AdAge beretter om koncernens hidtil største projekt for sociale medier, hvori tre personer i 20erne drager ud på Expedition 206 – tallet refererer til det antal lande og markeder, som Coca-Cola opererer på. En bette rejse på over 440.000 km, og trioen er til lejligheden udrustet med den moderne opdagelsesrejsendes grej: Laptop, videokamera, smartphone etc.

Coke-teamet skal søge efter lykke, og de, der følger dem på rejsen – hvilket kan gøres på Facebook, Flickr, YouTube og Twitter – kan byde ind med forslag til, hvad teamet skal se og gøre i det pågældende land.

Samtidig skal de tre lykke-ambassadører også promovere 2010-begivenheder som fodbold-VM i Sydafrika, vinter-OL i Vancouver, verdensudstillingen i Shanghai og – nå-ja; McDonald’s 20 års jubilæum i Rusland.

Projektet, der er blevet til i et samarbejde mellem tre Coca-Cola afdelinger (kommunikation, PR og marketing), tvinger besøgslandene til at udvikle en digital strategi – inkl. brugen af sociale medier – hvis ikke de har én i forvejen. For selv om holdet, der styrede løbet med den olympiske fakkel, er med til at imødegå uforudsete hændelser, så har de 206 lande hvert et stort ansvar for afviklingen.

Alligevel rummer ekspeditionen en mængde ubekendte, og det er i sig selv nyt, uudforsket land for Coca-Cola.

“Vi investerer normalt ikke i noget, med mindre vi er sikre på udbyttet. Men med hensyn til Expedition 206 er der endnu ikke en klar fornemmelse af, hvad projektet vil kaste af sig, eller hvilken brand awareness, det vil generere. Dét er der noget forførende over,” siger Clyde Tuggle, Coca-Colas senior vicepresident for global public affairs & communications.

Bureaufolk har umiddelbart lidt sværere ved at få øje på det forføriske element i cola-turen. For mens kommentarerne rummer ros til Starbucks for i det hele taget at have en strategi for sociale medier – nu mangler de bare en for mobile marketing, lyder en indvending – så får Coca-Cola flere hug. Primært i form af undren som ‘hvad?’, ‘hvorfor lykke?’ og ‘hvor brugerinvolverende er det lige at se tre globetrottere fise jorden rundt?’.

“Det må tiden vise,” som nyhedsreportere på tv så ofte afslutter deres reportager med.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club