Det er et ganske imponerende projekt, som Kreativitet & Kommunikation – med direktør Tine Aurvig-Huggenberger i spidsen – sammen med TV2 er ved at få op at stå i Cannes.
Bag ”Denmark – official Cannes Lions sponsor 2014” ligger ikke blot sponseringen af festivalens nye kategori, Product Design, men også hele 900 kvadratmeter dansk grund i festivalpalæet, når VM i kreativitet begynder midt i juni.
Og det store areal i gadeplan fyldes med noget så dansk som leg og hygge – og noget så udansk som rank ryg.
Projektet fra K&K er støttet af den danske stat – i form af Udenrigsministeriet – samt Dansk Erhverv, og Danmarks Eksportråd. Hertil kommer en række store virksomheder, hvor især Bolia og Carlsberg foreløbig kan fremhæves. Flere virksomheder samt oplægsholdere blive præsenteret i det endelige program, der kommer om kort tid. Dertil kommer foreløbig syv bureauer – se listen forneden.
”Anledningen til den største satsning fra Danmarks side i forbindelse med Cannes Lions er, at vi ønsker med en koordineret indsats at præsentere os som en samlet branche og vise, hvad Danmark vil og kan, når vi taler markedsføring, kreativitet og innovation,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.
En ”dansk stand” lyder ikke ophidsende i sig selv – og så oven i købet inde i palæet.
”Enhver, der har været inde i palæet, ved, at det ikke er verdens mest charmerende sted. Vi vil – med en kreativ tilgang og involverende aktiviteter af legende karakter – gøre det til et fedt sted at hænge ud. Blandt andet med otte mobile Urban Greenhouses, som vi indretter på forskellige måder, så de kan bruges til forskellige aktiviteter. Cannes larmer, men vi sørger også for ro og hygge. Det bliver en palet af ekstremt interessant indhold,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.
Den internationale presse er en anden af målgrupperne for det danske erhvervsfremstød, og selv om det ikke er første gang, at et land markerer sig på festivalen, så er det bestemt ikke hverdagskost. Og handels- og udviklingsminister Mogens Jensen vil være tilstede i Cannes over tre dage og bakke fremstødet op.
Sidst, men ikke mindst er danskere også en målgruppe:
”Jeg er fortsat fascineret af trangen til selvpineri i den danske branche. Der er mange flagellanter, men denne gang vil vi tale os selv op. Vi står på en arv af at tænke og kommunikere kreativt, og vi er innovative og har et stort eksportpotentiale. Det kan vi forløse ved bl.a. at skabe en platform for den danske kreative branche. Med en positiv selvforståelse kan danske bureauer og deres kunder skabe bedre produkter og flere arbejdspladser,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.
Hun tilføjer:
”Festivaldeltagere kan tillade sig at have høje forventninger til standen – og vi kan som nation tillade os at have høje ambitioner på den danske kreativitets vegne.”
Den koordinerede indsats dækker også over at skabe en sammenhæng mellem det, der sker inde i festivalpalæet og udenfor. La Gold Plage, som TV2 – sammen med K&K og Creative Circle – har lagt store ressourcer i, er rammen for en aktivitet, hvor danskere – også dem uden festivalpas – kan mødes og hænge ud – og blive klogere, hvis det skulle være.
Den foreløbige liste over bureauer, der deltager aktivt i det danske fremstød:
- Unclegrey
- Wibroe Duckert & Partners
- We Love People
- envision
- ApPeople – der også har kreeret de officielle annoncer
- Hjaltelin Stahl
- Nørgård Mikkelsen