Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Samtidig bliver Propeople fusioneret med amerikansk Drupal-bureau, og dermed formes et betydeligt internationalt bureau - og et af de største i Danmark.

I slutningen af november forlod designbureauet Bysteds adm. dir. gennem en årrække, Bo Søby Kristensen, sit job som følge af uenighed med bestyrelsen om den fremtidige strategi.

Kort før jul fik man så en fornemmelse af, hvad uenigheden bl.a. har handlet om. Bysted står nemlig til at forsvinde som selvstændigt bureau.

Bureauet er ejet af den svenske Intellecta-koncern, der i slutningen af 2013 også købte det danske digitale bureau, Propeople.

Siden skabte man en strategisk alliance mellem Bysted og Propeople – og nu lægger man så de to bureauer endegyldigt sammen under.

Det var dog ikke den eneste nyhed, man kunne lancere lige før d. 24. december.

Intellecta har købt 80 pct. af de amerikanske Drupal-specialister, Blink Reaction, der har præsteret kraftig vækst i de senere år, og med fokus på den amerikanske østkyst har ca. 100 medarbejdere og en omsætning på omkring 60 mio. kr. Købsprisen opgives til at blive maks. ca. 50 mio. kr.

Det er planen, at Propeople, Blink og Bysted bliver til et bureau under et fælles navn, der vil repræsentere ca. 500 medarbejdere i 11 lande på tre kontinenter.

Den danske del af selskabet repræsenterer ca. 140 medarbejdere (dog incl. et antal i Ukraine), og får Jesper Malmborg som chef. Den samlede forretning får Michael Drejer i spidsen.

Bysted og Propeople flytter allerede sammen her i januar på Bysteds adresse, og i begyndelsen af april er det så meningen, at de tre bureauer samles under et fælles navn.

Det nye bureau vil få en stærk position inden for open source og Drupal, men visionen rækker videre end en stærk teknologisk platform. Michael Drejer kalder det selv et full-service bureau til den digitale tidsalder.

“Vi skiller os helt afgørende ud ved at være et full-service bureau med enestående tekniske udviklingskompetencer. Ingen andre, der er dygtige til det strategiske, konceptuelle og kreative, er samtidig eksperter i tunge backend-integrationer og agil udvikling baseret på data insights. Fremtidens vinderbureau er det, der forstår og kan handle på den teknologiske transformation virksomheder i øjeblikket gennemgår, og som har forretningsforståelsen til at skabe målbar værdi,” siger Michael Drejer og fortsætter:

“Vores vision om at skabe fremtidens bureau med full-service kompetencer i både det strategiske, det kreative og med en dybt forankret teknologisk forståelse er grundlaget for vores store ambitioner om vækst i både Danmark og i særdeleshed internationalt. Vi forventer en markant stigning i antal ansatte og omsætning. Derudover kigger vi hele tiden på nye internationale markeder for yderligere ekspansion.”

Bysted tilfører strategiske og kreative kompetencer, og i Danmark vil den kreative ledelse blive et miks af Propeople og Bysted-folk. Når det gælder den globale kreative ledelse, så varetages den rolle dog af Propeoples kreative chef, Michel Testmann Samucha.

Som et kuriosum kan desuden nævnes, at man blandt Propeoples partnerkreds finder den markante Venstre-politiker, Søren Pind.

Intellecta kommer til at have en 60 pct. ejerandel af Propeople.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club