Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Kernel Simpatico har overtaget Recommended og dannet det nye bureau Spring. Men udgangspunktet var en kostbar fusion mellem Kernel og Simpatico.

Umiddelbart ligner det ikke et godt udgangspunkt for en fusion – endda en stor én af slagsen.

Kernel Simpatico har overtaget Recommended Aarhus og Digital Express og formet Spring Agency, der har tegningen til blive et af Danmarks største reklamebureauer. Men nu foreligger alle regnskaber, og der står store underskud på bundlinjerne.

I sidste uge offentliggjorde Zupa Recommendeds moderselskab, NP3, et underskud på 44 mio. kr., og hertil kan føjes Kernel Simpaticos resultat: Et underskud på næsten 6,5 mio. kroner. På et halvt år.

Tal – og ikke mindst regnskabstal – kan dog læses på mange måder, og Spring Agencys adm. direktør, Peer Brændholt, er ganske klar i sin fortolkning af tallene.

“Vi har været gennem en fusion mellem Kernel og Simpatico, som var kostbar – både i fusionsomkostninger og i behov for at rydde op. Det har vi gjort – og vi er gået drastisk til værks for at sikre, at vi ville få en frisk start,” siger Peer Brændholt og fortsætter:

“Recommended er ikke en egentlig fusion. Vi har overtaget en række gode medarbejdere og kunder, så der vil slet ikke være de samme problemer som med fusionen mellem Kernel og Simpatico, og vi står nu med et bureau, hvor vi er langt bredere og stærkere repræsenteret i værdikæden fra strategi til eksekvering. Bureauet er godt rustet til fremtiden, og vi kan dag for dag se, hvordan det udvikler sig positivt.”

Regnskaberne afspejler, at fusionen mellem Kernel og Simpatico endnu ikke er fuldt gennemført i papirarbejdet. De to Kernel-bureauer – i Aarhus og København – har aflagt regnskab for et halvt år, mens Simpatico er for et år. Det sker for at få samme regnskabsperiode.

Men det gør det svært at få overblik over det fusionerede bureaus aktivitet. Bundlinjen på minus 6,5 mio. kr. er der dog ingen tvivl om.

“Simpatico tabte for godt et år siden Salling, og det ville oplagt komme til at gøre ondt. Samtidig havde vi problemer på vores kontor i København, der ikke performede, som det skulle. Men alt det vidste vi, da vi gik i gang med fusionen, og derfor er tallene ikke overraskende. Tværtimod har vi sørget for at rydde meget konsekvent op og tage alle udgifter til både reduktioner, afvikling af lejemål, fusionsomkostninger o.s.v. med det samme. Men det er en ret kort periode at tage så store udgifter på,” siger Peer Brændholt.

Det kan synes som halsløs gerning at kaste sig ud i en ny fusions-lignende handling oven på en sådan omgang.

Men Peer Brændholt fremhæver, at de aktiviteter, man overtager fra NP3, er grundlæggende sunde (læs mere her: Zupa Recommended klarede sig bedre end det store underskud antyder).

“Desuden mener jeg, at det i højere grad ville have været halsløs gerning ikke at gøre det. Spørgsmålet er, om ikke det aarhusianske bureaumarked ville have tabt et større antal arbejdspladser, hvis ikke vi havde lagt bureauerne sammen,” siger Peer Brændholt og fortsætter:

“F.eks. har vi nu et bureau, der i langt højere grad er i stand til at udnytte Recommendeds kapacitet i Vietnam. Vi har nu et bureau, der har et større og bredere forretningsgrundlag og passer til den vision, vi havde for udviklingen af vores forretning.”

Agency Spring Holding:
Halvår

  • Resultat før skat -6,474 mio. kr.

Agency Spring (tidl. Simpatico)
Helår

  • Bruttofortjeneste 11,577 mio. kr. -31,3 pct.
  • Resultat af primær drift -0,541 mio. kr. (+2,054 mio. året før)

Agency Spring II (tidl. Kernel)
Halvår

  • Bruttofortjeneste 5,964 mio. kr.
  • Resultat af primær drift -0,328 mio. kr.

Agency Spring Cph
Halvår

  • Bruttofortjeneste 0,311 mio. kr.
  • Resultat af primær drift -3,144 mio. kr.

Kommentarer

  1. @Peer jeg er sikker på, at du nok skal få vendt det til en ordentlig forretning. Nogle gange skal det bare gøre ondt inden det gør godt.

    Glædelig jul og indbringende nytår.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club