Styrket indtjening i OMG

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bruttoavancen steg – men bundlinjen steg endnu mere i et år, der bl.a. var præget af store omstruktureringer.

Omnicom Media Group (OMG), der bl.a. rummer mediabureauerne OMD og PHD, kom styrket ud af 2012. Bruttoavancen steg, men bundlinjen steg endnu mere.

Der er således tale om et regnskab, der både er solidt og viser stor stabilitet, når man ser på de sidste fire års resultater. Det er dog ikke det samme som, at året har været begivenhedsløst – tværtimod har man gennemført betydelige omstruktureringer.

”Der er kommet ny direktør i både OMD og PHD, gruppen har fået ny økonomi-direktør og så har vi samlet vores kompetencer inden for avancerede beslutningsstøttesystemer i Insight Group som er en ny og selvstændig enhed. Desuden har vi oprettet det digitale selskab Resolution, hvor der også er flyttet en del folk til. Endelig er PHD flyttet fra Hauser Plads til os andre på Dortheavej, så der er sket rigtig mange ting,” siger Peter Gottfredsen.

Omstruktureringerne er årsagen til at OMDs regnskab viser et fald, fordi man har afleveret en del folk og aktivitet til de nye enheder.

”OMD tabte rigtig nok nogle store og synlige kunder i slutningen af 2011, men fik hurtigt samlet nye op, så bureauet havde et godt 2012, hvor man også vandt flere priser end nogensinde før. PHD hentede også flere nye store kunder, og havde et meget stærkt år og samlet er vi meget tilfredse med regnskabet – i særdeleshed i et år som 2012,” siger Peter Gottfredsen.

At mediaomsætningen er faldet hænger sammen med, at mediemarkedet som sådan faldt i 2012 og det siger ikke rigtig noget om mediabureauer anno 2012, der bliver mere og mere diversificerede forretninger. Indtil nu har næsten alle mediabureauer da også vist vækst i 2012 uagtet at reklamemarkedet var meget sløjt.

”Vores vækst bygger på øget salg af digitale beslutningsstøttesystemer og  -konsulentydelser, og i det hele taget en meget kraftig vækst i de mest avancerede datadrevne digitale discipliner,” siger Peter Gottfredsen.

Nøgletal for OMG

  • Omsætning 1.194,397 mio. kr. -6,0 pct.
  • Bruttoavance 135,645 mio. kr. +5,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 822.091 kr. +2,6 pct.
  • Lønandel 68,5 (68,2)
  • Resultat før skat +20,772 mio. kr. +18,7 pct.