Succes-kampagne søger nye veje med animation

Peter Engholm
25@mail.dk

Call me har fået stor opmærksomhed med sin ”Tal ordentligt” kampagnen. Nu sker der en markant kreativ udvikling: En animeret musikvideo med tekst og sang af Barbara Moleko. Og mere løsning og karma …..

Folk puster sig bogstaveligt op i den nye film fra Call me – men prøv at lukke luften ud og spred positiv energi omkring dig, er budskabet.

To film, en bred skoleindsats og PR har gjort sit til at sprede budskabet fra Call me om at tale ordentligt, og selskabet er – både hvad angår opmærksomhed, loyalitet og awards – blevet belønnet for at forholde sig til den hårde tone mellem os danskere. Call me er et af de gode danske eksempler på en ny tendens, der er set meget i Cannes: virksomheder skal stå for noget.

I dag tager Call me så hul på en ny fase i kampagnen, og der er tale om en markant udvikling. Jo, opfordringen er den samme, og det er bureauerne også – Jangaard, Mark & Ko som kreativt leadbureau, og Lead Agency som PR – men det er ikke længere Call me-medarbejdere, der går igen i reklamespottene.

“Vores nye film er en musikvideo med titlen “Gør det lettere”, som Barbara Moleko har skrevet og synger. Måden, vi mennesker omgås, er et tema, der også optager hende, så vi fandt let fælles fodslag. Musik er et meget effektivt virkemiddel, og vi benyttede musikken – og en animeret film – til at gå et skridt videre i kommunikationen,” siger Hanne Lindblad, der er adm. direktør i Call me.

Hun fortsætter:

“De to første Tal ordentligt-film var reflekterende, og nu bevæger vi os over mod det løsnings-orienterede: Vi siger, at det er muligt at bryde den onde cirkel ved at vise overskud. Elsk dig selv. Alt, hvad du sender ud, vender tilbage igen. Det er karma,” siger Hanne Lindblad.

Filmen viser, hvordan luften – hvis den ikke bliver lukket ud i tide – stiger folk til hovedet.

“Man kan føle sig overfaldet af disse store hoveder. Vi ser det også i grupperinger – os og dem – hvad enten det er unge og ældre, jyder og københavnere. Og vi vil gerne vise rummeligheden over for andre,” siger Hanne Lindblad.

Grebet med at animere vanskelige emner er set udført med at succes i Cannes, hvor “Back to the start” fra Chipotle vandt Grand Prix sidste år, og “Dumb ways to die” fra Metro vandt flere Grand Prix’er i år.

Mikkel Jangaard fra Jangaard, Mark & Ko forklarer om skiftet til animation, som blev udtænkt tilbage i januar:

“Animation åbner en verden af fortællemuligheder, og man kan formidle komplicerede budskaber og samtidig være underholdende,  Barbaras tekst og 3D-animationen er på én gang raffineret og afvæbnende – havde vi på vanlighed fortalt om kærlighed og karma kunne det alt for let risikere at blive cheasy,” siger Mikkel Jangaard.

Call me fortsætter skoleindsatsen ufortrødent med otte skoler pr. måned, der laver film over temaet. 

https://www.youtube.com/watch?v=CeO5shLJly8

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CeO5shLJly8