Af Peter Engholm 25@mail.dk

Undertøjs-filmen følger JBS’ frække stil, men kan næppe leve op til sin forgænger – den skal bare ud og leve sit eget liv. På DR's Aftenshowet vil filmen være genstand for debat.

OPDATERET: Det er nyt, men det er på sin vis set frækkere – og større – før: JBS’ nye kampagne – skabt af Uncle Grey og M2Film – er båret af en 1:33 min. lang film fyldt med cubanske kvinder, der producerer og tester undertøjet på en pænt sensuel måde.

At det er set frækkere før fra JBS’ side, kan diskuteres, al den stund at koncernens modeller for nogle år siden optrådte uden top – og i den aktuelle film er de cubanske kvinder trods alt bikiniklædte.

Og større – ja, i al fald målt på visninger, hvor JBS selv har sat overliggeren højt.

Hvad er succeskriteriet for filmen?

“Vi har ikke sat noget mål op. Vores allerførste viralfilm, der er ca. seks år gammel, blev vist 15 mio. gange i over 200 lande og er en klassiker. Og hvad er en succes? Det kan 100.000 visninger godt være, selv om det er ikke mange i forhold til 15 mio.,” siger Jesper Frydensberg, marketingkoordinator i JBS.

Skal filmen vises på tv?

“Vi har diskuteret det, men intet er planlagt endnu. Den er lavet til at kunne vises på tv – vi er ikke gået på kompromis med noget i produktionen. Men den kommer i givet fald ikke til at blive vist i sin fulde længe,” siger Jesper Frydensberg.

Hvem er målgruppen?

“Vi har ikke sat nogen specifik målgruppe. Den skal bare ud og leve sit eget liv. Den bliver bærende for kampagnen, og vi er i fuld gang med seedingen – og det bliver i et yngre miljø. Det er ikke TV2 Charlie,” siger Jesper Frydensberg.

Filmen blev lagt på for en uge siden og er foreløbig blevet vist ca. 13.000 gange – heriblandt mindst 1 gang hos hhv. 3F og Kvinderådet, der bekræfter tesen om, at harme over reklamer er en vedvarende energikilde:

“Der er ingen tekstilarbejdere i den tredje verden, der arbejder i bikini. De har ofte usle arbejdsforhold med en dårlig løn og et dårligt arbejdsmiljø. Denne reklamefilm er simpelthen latterlig,” siger Claus Jørgensen, forbundssekretær i 3F med ansvar for ligestillingsarbejde, til JP.dk.

“Produktet lanceres i en diskriminerende ramme. Køn, race, klasse, alder – det hele er i spil, når JBS’ reklamehold går i gang på Cuba,” supplerer Randi Theil, sekretariatsleder i Kvinderådet.

Forargelsen kan følges på DR’s Aftenshowet torsdag aften, hvor Jesper Hansen, kreativ dir. i Uncle Grey, repræsenterer reklamebranchen i en debat.

Kommentarer

  1. Der er ingen målgruppe…Kanaler…. ihvertfald ikke Charlie.
    Hmmm, det er da en sindsygt begavet tilgang til marketing

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club