Af Peter Engholm 25@mail.dk

En ny og virtuel gemmeleg, hvor deltagerne havde gemt sig på et Spies hotel, fik størstedelen af salgssystemet i hele Norden til at bryde sammen på få timer.

Den sociale aktivitet hos Spies blev lige lovlig social – og aktiv. Faktisk så social, at legen blev stoppet, mens den var god, og det er ikke godt.

“Vi har konceptet “Ferier du ikke vil hjem fra” med de to hjemsendere. De behøver hjælp, idet vi lancerede gemmelegen, hvor man kunne gå ind på sitet og gemme sig på et af vores hoteller. Sidenhen skulle man finde de andre,” siger Jan Vendelbo, direktør i Spies.

Robert/Boisen & Like-minded og Konstellation står bag kampagnen og teknikken, der kobler Facebook-brugere på et filter uden på spies.dk. Den teknik er ifølge Jan Vendelbo ikke set før i en dansk kampagne, og firstmover-effekten var stor – men ikke udelt positiv.

“Langt over 30.000 havde i løbet af tre uger gemt sig på sitet. Og da vi i går åbnede for, at man skulle finde de andre, brød størstedelen af vores salgssystem i hele Norden sammen. Derfor måtte vi stoppe gemmelegen. Mylderet var for stort – i løbet af de 3-4 timer, legen nåede at vare, blev der fundet over 10.000 personer,” siger Jan Vendelbo.

Havde I ikke testet systemet?

“Jo, vores nordiske system var testet og kan tåle en meget stor belastning, men det var åbenbart et nyt slags pres, som gemmelegen skabte,” siger Jan Vendelbo.

Goodwill’en hos de godt 30.000 deltagere risikerer at gi’ bagslag, når I trækker stikket …

“Ja, og der er også mange, der har kommenteret det på Facebook. Vi har ikke blandet os i debatten, men vi kan se, at stemmingen nu har vendt sig – til en forståelse for, at den slags kan ske. Det var et eksperiment, og når man prøver noget nyt, løber man en risiko,” siger Jan Vendelbo.

Han kalder det”super-ærgerligt”, at gemmelegen endte på denne måde, men konstaterer, at selve teknikken i gemmelegen fungerede fint – og at interessen ikke har fejlet noget.

Således er man ikke skræmt for at prøve noget lignende igen. Lige nu er gemmelegen ved at blive evalueret … og systemet kigget efter i sømmene.

Spies fastholder præmien på 20.000 kr. til den bedste hjemsender, mens de 20.000 kr., der skulle have gået til den, der havde gemt sig bedst, nu finder sin modtager via en lodtrækning blandt alle deltagere.

Kommentarer

  1. Sådan går det nogle gange når et bureau gerne vil rådgive om den tekniske implementering også.

  2. …glemte at nævne at jeg fik det meget bedre med mig selv og mine egne evne efter den kommentar

  3. Synd det brød sammen.. Alt for dejligt at se at man for en gang skyld begynder at lege med digitale løsninger.

  4. Super at der er en anden der ikke tør at stå frem med en kommentar med mit navn. Flot og rigtig godt gået, stort tillykke! Du er en sand champ! Det jeg til gengæld vil sige er at man nok ikke bør rådgive alt for meget om noget man ikke er 1000m mester i, andet er det ikke men du er åbenbart blevet støt over noget og det er jo fint nok, du bliver sikkert ældre på det tidspunkt.

  5. Kære “Jesper”

    Nu du så voksent tør stå frem for alle læserne med hele dit fornavn og sarkastisk nedgøre andres arbejde vedrørende en teknisk implementering -Ja så må du virkeligt have noget at have det i og respekt for det.

    Kunne du derfor ikke venligst stå åbent frem med dit fulde navn og indvi os læsere/kunder i hvilke nytænkende digitale løsninger du har implimenteret?

    Samt hvor vi kan kontakte dig og det dygtige firma som du repræsentere.

    Det er jo ikke hver dag man støder på en “Jesper” 1000 m mester i teknisk implementering…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club