Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Envision har analyseret danskernes forhold til sundhed og til sundheds-kampagner - og bekræftet en 60 år gammel sandhed.

Sundhedskampagner virker ikke, fordi man ikke kan få folk til at ændre indgroede vaner gennem kampagner, hvor de er passive modtagere af information.

Det skrev Hanne Feldthus i en klumme for et par uger siden med baggrund i en 60 år gammel viden – der ikke siden er modbevist, som hun konstaterede.

Nu har Envision foretaget en analyse blandt 1000 danskere – og kan på den baggrund i det store og hele bekræfte den 60 år gamle viden.

Danskerne ved nemlig godt, at det er vigtigt at leve sundt.90 pct. har forstået budskaberne om, at sukker, fedt, cigaretter, parabener, manglende motion og deslige er usundt. Det får dem bare ikke til at ændre usunde vaner.

“Størstedelen af undersøgelsens deltagere fortæller, at de ikke lever så sundt, som de føler, de bør. Det stresser dem og giver dem dårlig samvittighed. Hele 62 % har dårlig samvittighed over deres livsstil, og 43 % føler sig ligefrem stressede over ikke at leve så sundt, som reklamerne og kampagnerne foreskriver. Det er en paradoksal situation, for stress er jo på ingen måde sundt,” siger strategisk direktør hos Envision, Mari-Louise Jonsson.

Undersøgelsens resultater taler således sit eget tydelige sprog. De seneste års sundhedskampagner har ændret danskernes holdninger, men ikke deres vaner. Og virksomheder, der markedsfører sunde produkter skal gå nye veje, hvis de vil påvirke danskernes adfærd.

“Hele 28 % af undersøgelsens deltagere synes, at det er hårdt at leve sundt og 34 % synes, at det er besværligt. Kampagner og kommunikation om sunde løsninger i hverdagen handler derfor ikke kun om at give danskerne et wake up call. I nogle sammenhænge er udfordringen at hjælpe forbrugerne til at se, hvad de får ud af et sundere valg,” siger Mari-Louise Jonsson og fortsætter:

“Hvis du har et sundhedsbudskab, står du med et valg: Enten kan du aktivere folk med en velplaceret lammer, der slår skyklapperne af og åbner deres øjne for sundhedsproblemerne, eller også skal du give dem en forstående krammer, og vise dem, at det hele ikke behøver være så surt og hårdt. Endelig kan du jo starte med at give dem en lammer – for at få deres opmærksomhed, og så slutte af med en kærlig krammer.”

 

Kommentarer

  1. Sikkert sandt nok.
    Men kære redaktør Graversen.
    Hvad er det for en uskik at
    benævne dine medborgere
    “danskerne” og “dem” i stedet
    for blot “vi”.
    Vi er (næsten) alle danskere
    for Vorherre.
    Du mangler blot “…som aldrig
    før..”, så har du begge TV2
    traverene på et sted.’
    Alligevel: Kærlig hilsen
    Jørgen W. Frøhlich
    Dansk Camping Union

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club