Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Mænd er mildt sagt ikke lydhøre over for kræftsymptomer. Nu rusker en ny kampagne i målgruppen på en direkte måde – og med indsigten om, at mænd ofte mener, at skavanker skal løbes eller arbejdes væk

”Det er godt nok sjældent, at man kan bruge ”afføring” i en overskrift. Men der er ingen grund til at pakke et alvorligt budskab ind i finurligheder og reklameri,” siger Lennart Christensen, COO i TBWA, om en ny kampagne, der der skal få mænd over 55 år til at gå til lægen, når de oplever kræftrelaterede symptomer.

At mænd er alt andet end gode til at kontakte lægen, når de oplever noget, der faktisk kan være symptomer på kræft, betyder, at deres risiko for at dø af kræft i sidste ende er større end kvinders.

Og der er stor fokus på emnet for tiden: Oddset og Kræftens Bekæmpelse præsenterede for nylig et samarbejde og en kampagneindsats, der baserer sig på en drejning af ”der er så meget kvinder ikke forstår”.

Og nu følger Sundhedsstyrelsen, der i et udbud med et budget på 497.000 kr., alt inkl., har valgt TBWA som bureau på en kampagne, som netop er lanceret.

Kampagnen, ”Rigtige mænd går til lægen”, bygger på en indsigt om, at mange mænd stadig har en holdning om, at skavanker skal løbes væk – alternativt arbejdes væk, uden at det nu bliver bedre af den grund. 

”Det begynder med, at ”drenge græder ikke” og fortsætter over i, at ”det skal løbes væk”. Hvorefter man er en rigtig mænd. Derfor skal man helst studse over kampagnen. Og det gør vi ved at tale om afføring, hvad man ellers sjældent gør – og da slet ikke om blod i afføringen. Den sekundære målgruppe er mændenes partnere, og det er et klassisk greb i af-tabuiseringen, at man kan tale om selve kampagnen til at begynde med,” siger Lennart Christensen, TBWA.

Mediabureauet på kampagnen er IUM, og du kan se mere om mænd og kræft på erdetkræft.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club