“Vi lever i en verden, hvor virkeligheden ikke er virkeligheden. Den eneste virkelighed, der findes, er vores opfattelse af virkeligheden, “ siger Sune Bang.
Han har i 9 år været adm. direktør for Kommunikationsbureauet København, men til efteråret er det slut. Olof Stenström, Tobias Rosenberg og Sune Bang, er blevet enige om at lukke bureauet.
Hvad fremtiden bringer for ham og de øvrige partnere vil Sune Bang ikke sige endnu, men når han kigger på fremtiden for hele branchen, efterlyser han mere ansvar.
“Jeg tror, at både Batman og Voltaire har sagt, at with great power comes great responsibility. Det er også tilfældet for vores branche.“ siger Sune Bang.
Det er tydeligt, at det ansvar, Sune Bang efterlyser, er kommet i kølvandet på skandalen om Cambridge Analytica, der høstede informationer fra 87 millioner Facebook-profiler og brugte disse informationer til at påvirke det amerikanske valg i 2016 i præsident Donald Trumps favør.
I sidste uge stod Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg skoleret i den amerikanske kongres og skulle forsvare Facebooks deling af brugernes data.
“Vi skal både forholde os meget grundigt til de muligheder, vi får med digitaliseringen, hvor vi kan nå hver eneste person direkte – men samtidig skal vi også tænke over det ansvar, der er, i forbindelse med det. Vi bliver nødt til at stille os selv spørgsmålet, om vi skal gøre det bare fordi vi kan,” siger Sune Bang.
Tiderne hvor reklame- og kommunikationsbranchen kunne stå udenfor ansvar, når det kom til brug af data, ser ud til at være talte.
Til maj træder EU’s forordning om persondata i kraft og den vil have stor betydning for alle, der har adgang til personlige oplysninger fra deres kunder.
“Vi bliver nødt til at stille os selv spørgsmålet: Hvad er vores branche sat i verden for? Vi er ikke længere, som vi var måske i 80’erne og 90’erne, bare en glad kreativ branche, der skal finde på sjove ting og underholde folk og få deres opmærksomhed. Vi har et ansvar for det, vi sender ud i samfundet. “ siger Sune Bang.
BLÅ BOG
- Kommunikationsbureauet København blev grundlagt i 2009 af Sune Bang, Tobias Rosenberg og Olof Stenström.
- Sune Bang har 23 års erfaring med arbejde i reklame- og kommunikationsbranchen.
- Kommunikationsbureauet København har lavet kampagner for Politiken, Læger uden grænser, Danmarks Indsamling, Sikker Trafik og Danmarks Radio.
- Til efteråret lukker og slukker Kommunikationsbureauet København efter 9 år.
https://youtu.be/KsH2EZ1jp2I