Bureaudirektører praler sjældent med faldende bruttoavance og overskud. Og Sunrises adm. dir., Michael Sølling, vil da heller ikke lige frem prale med resultatet for 2012.
Men han tøver ikke med at karakterisere året som godt.
“Året startede turbulent med et farvel til nogle partnere. I forlængelse af det har vi investeret en del i en omstilling af bureauet, og når man tager i betragtning, at det generelt er et hårdt marked, så synes jeg, at det er tilfredsstillende, at vi kan komme ud med et fornuftigt overskud,” siger Michael Sølling.
Et fornuftigt overskud er i denne sammenhæng en overskudsgrad på 12,4, hvilket i branchemæssig sammenhæng er et pænt niveau.
Omstillingen af bureauet i mere digital retning kan også ses på andre nøgletal. Sunrise er blevet flere medarbejdere uden at personaleomkostningerne er steget. Det betyder et ret markant fald på 13,9 pct. i den gennemsnitlige personaleomkostning. Den er dog stadig på ca. 560.000 kr., hvilket er tæt på branchens gennemsnit.
Omkring fremtiden ser Michael Sølling relativt optimistisk på 2013.
“Vi har landet nye kunder som først for alvor virker i år – så lige nu ser året ganske lovende ud,” siger Michael Sølling.
Nøgletal for Sunrise Reklamebureau
- Bruttoavance 31,786 mio. kr. -6,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 859.081 kr. -18,8 pct.
- Lønandel 65,3 (61,6)
- Resultat af primær drift +3,936 mio. kr. -28,6 pct.