Engang skulle de fleste danskere på denne tid af året forberede sig på at svede over at indlevere deres selvangivelse – og så derefter vente spændt på resultatet:
Penge tilbage – eller en ny opkrævning.
Meget er blevet lettere siden i den digitale verden. Der skal stadig afleveres en selvangivelse, men det går stort set automatisk.
Restskat eller efterskat er dog ikke blevet afskaffet – men det vil Skat faktisk gerne, og derfor har man udviklet en ny service, hvor der automatisk genereres en opdateret forskudsopgørelse til de folk, hvor Skat kan se, at deres økonomi har ændret sig, uden at de selv manuelt har justeret deres forskudsopgørelse.
Målsætningen er selvfølgelig, at vores alle sammens skatteindbetalinger skal balancere, så vi hvert år hverken betaler for meget eller for lidt.
Den nye service skal selvfølgelig kommunikeres, og derfor har Skat været på bureaujagt. Resultatet er blevet et samarbejde med Sunrise.
”Det er en kommunikationsopgave, hvor der er mange hensyn at tage. Vi taler jo til hele Danmark her. Alle skal forstå budskabet og opleve servicen som relevant, imødekommende og troværdig,” siger partner Jeppe Bo Ebstrup, Sunrise.
Kampagnen er planlagt til at gå i luften fra starten af april og de bærende mediegrupper er tv, web og print.
Et oplagt valg, når man skal kommunikere med alle danskere. Til gengæld er den kreative udfordring meget betydelig.
“Man kan dele danskerne op i mange grupper efter deres forhold til skat og hvordan de bruger forholdene omkring restskat og efterskat. F.eks. er der mange, der ikke har meget begreb om, hvad der foregår, andre forstår det meget godt, mens nogle helt tredje bruger det som opsparing,” siger Jeppe Bo Ebstrup og fortsætter:
“På den ene side skal man kommunikere den nye service til dem, der ikke begriber ret meget af skat. På den anden side må man ikke skabe et indtryk af Big Brother hos dem, der har ret godt styr på det. Det er et system, der hele tiden udvikler sig, så Skat kan mere og mere med samkøring. Men Skat skal også forvalte en grundlæggende tillid – ellers risikerer man at sætte en vindersag over styr. Så det er kreativt en hårfin balancegang.”