Sunrise voksede med næsten 8 millioner – og brugte det meste på medarbejdere

Peter Engholm
25@mail.dk

Regnskabet for Sunrise er interessant og vækstorienteret, for man voksede både i toppen og i antallet af medarbejdere. Og medarbejdere blev godt 10 pct. dyrere.

Sunrise betegner sig selv som et commercial transition agency, og bureauet efterlever sine ord om omstilling. 

I 2022 voksede Sunrises bruttoavance med over 20 pct., svarende til næsten 8 mio. kr., og der kom næsten 20 pct. flere medarbejdere til (+10 til nu 65). De blev i snit 10 pct. dyrere – til 568.677 kr.

Simon Hertz, CEO og medejer, siger om tallene: 

”Regnskabet er acceptabelt, men ikke tilfredsstillende. Det koster penge at vækste og samtidig investere i at forfine sine produktområder. I 2022 har vi bl.a. arbejdet hårdt på at få sat de rigtige rammer for vores Activation-afdeling, hvilket vi ser en positiv effekt af nu. Væksten viser, at vi har et produkt, markedet efterspørger.”

Om bundlinjen lyder det: 

”Tilbagegangen på årets resultat skyldes bl.a. investeringer i vores nøgleprodukter, der gør, at vi i dag kan levere stærkt på indsigtsarbejde, brandstrategi og salgs- og marketingaktivering. Det har langtfra været let at binde de tre discipliner sammen. Og det har været dyrt. Men vi er meget tilfredse med, hvor vi er, og vi tror på, at investeringerne betaler sig både for os selv og vores kunder.”

At ansætte sig til forventningen om vækst hører andre tider til, så jeg formoder, at I har investeret i ansættelser i takt med, at opgaverne er kommet til …

”Vi har investeret i at følge med opgaverne og også forsøgt at være et lille skridt foran. Samtidig har vi i 2022 investeret i førnævnte Activation-afdeling, hvilket vi ser en positiv effekt af nu,” siger Simon Hertz.

Bureaudirektøren bekræfter, at investeringerne overvejende har været seniorfolk:

”For at skabe kommerciel effekt skal der være synergi mellem de mere strategiske initiativer og dag-til-dag salgs- og marketingaktiveringer. Så vi skal forfine vores indsigtsarbejde, brandstrategi og salgs- og marketingaktivering samt forfine at binde disciplinerne tæt sammen. Det har været en kompleks opgave, som har krævet at bringe kompetencer og ikke mindst erfaring ind.”

Er der enkelte kunderelationer, der trækker læsset på ansættelserne? 

”Nej, faktisk ikke i vores tilfælde. Vi arbejder med et bredt mix af B2B- og B2C-virksomheder, der varierer i virksomhedsstørrelse og industri – men som alle har det til fælles, at de står over for en kommerciel transformation og et ønske om at binde salg og marketing sammen. Derfor har det i vores tilfælde ikke været én kunderelation, men snarere en samlet efterspørgsel af vores ydelser på tværs i markedet, der har ført til vores vækst i 2022,” siger Simon Hertz.

Ledelsen er  – trods et svært forudsigeligt marked – ”forsigtige optimister” for 2023.

 Nøgletal for Sunrise i 2022

  • Bruttoavance 46,865 mio. kr. +20,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 721.000 kr. +1,6 pct.
  • Lønandel 78,9 (71,8)
  • Resultat før skat +0,412 mio. kr. -85,1 pct.