Af Peter Engholm 25@mail.dk

David Letterman fik sin ærkerival med i sofaen, og Google gik på tv i stor stil. Det var de største nyheder i verdens største enkeltstående reklamebegivenhed.

3 personer i en sofa i 15 sekunder gav et løftet øjenbryn eller to i forbindelse med Super Bowl og – næsten lige så væsentligt: reklamerne – i går aftes. For det var den absolute top af amerikansk talkshow, der gned lårene af hinanden i den korte reklame: David Letterman, Oprah Winfrey og Jay Leno.

Og når det så oven i købet var for Late Show With David Letterman, så kan man undre sig over, hvad Jay Leno lavede i dén sofa. For Letterman er synonym med det sene show med på CBS, og hans direkte og værste konkurrent gennem 15 år har været Jay Leno og The Tonight Show på NBC. De to værter foregiver da heller at være gode venner i reklamefilmen.

Måske skyldes Lenos lyst til at medvirke i Super Bowl-reklamen, at han forventes at gøre comeback som vært for The Tonight Show om tre uger.

At Oprah var villig til at sætte sig i sofaen, var ingen overraskelse – for hun har siddet der før, også i en Super Bowl-reklame, også for at promovere Lettermans Late Show.

Helt anderledes til værks gik Google: 0 personer i 60 sekunder, og dét selv om filmen handlede om transatlantisk forelskelse.

Og mens hjerterne smeltede, så frøs helvede over. For Google har tidligere forsvoret at skulle gå på tv – med vendingen unil hell freezes over – men det skete ved SuperBowl.

For mens bilproducenterne i stort omfang blev væk – og sparede pengene – så kastede Google ca. 5 mio. dollar efter reklamen. Googles adm. direktør, Eric Schmidt, twittede med nyheden dagen før Super Bowl, og anledningen til reklamen skal angiveligt findes i konkurrencen fra Microsofts Bing.

Se reklamerne her: 

Letterman, Leno & Oprah

Google går på tv

Alle SuperBowl 2010-reklamer

Letterman & Oprah

 

Kommentarer

  1. Det var vel ret beset også en overraskelse at Pepsi valgte at droppe al traditionel markedsføring i forbindelse med Super Bowl og så istedet brugte pengene på markedsføring via sociale medier som facebook, twitter etc. Dette førte til, at Pepsi fik ca. 10x mere omtale online i forbindelse med Super Bowl end Coca Cola, som gik den mere traditionelle vej med tv-reklamer.

  2. For de virkelig interesserede ligger sandheden begravet her et sted:

    http://mashable.com/2010/02/08/super-bowl-advertisers-results/

    Desværre er Coca-Cola ikke nævnt, men de virkelig-virkelig interesserede kan finde tallene fra 5 dage før her:

    http://mashable.com/2010/02/04/social-media-super-bowl/

    Derfra er det bare at ekstrapolere og spørge sig selv tre ting: 1) Er det sandsynligt, at Pepsi fik 10 x mere omtale? 2) Når Pepsi i en decideret onlinekampagne betaler 20 millioner dollars og bliver nævnt 7917 gange i alt, koster det altså 14.000,- pr. tweet. Virker det som en fornuftig måde at bruge pengene? Og endelig: 3) Når 2 andre annoncører opnår mere omtale online end Pepsi på trods af, at de netop IKKE har kørt en onlinekampagne, kan vi så konkludere noget som helst om, hvad der er mest effektivt?

    Og lad os så endelig få de muligheder for linjeskift, ikk’?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club