Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Aftenen før SuperBowl’en solgte NBC de sidste to spot - og fik dermed udsolgt.

Hvis man kan samle ca. halvdelen af den amerikanske befolkning foran tv-skærmene, så er der ingen krise.

Godt nok faldt det ikke på plads før aftenen før søndagens SuperBowl i USA, men det ændrer ikke på facit. Det amerikanske tv-selskab, NBC, fik solgt alle 69 spot ved årets store tv-begivenhed. Det indbringer 206 mio. USD – eller 1,17 mia. kr.

Samlet solgte NBC annoncer for 261 mio. USD for hele dagen – eller næsten 1,5 mia. kr. Midt i krisetiderne er det faktisk rekord – både på salget for hele dagen og prisen for de 69 spot.

32 annoncører stod bag spottene, og Budweiser formodes at have haft dens tore pung oppe og betalt omkring 30 mio. USD for alene frem spot. Hertil kom uddelingen af 150 mio. 3D briller til at se spottene gennem.

Finalen blev i øvrigt vundet af Pittsburg Steelers på et touch down inden for de sidste minutter. Dermed blev holdet det mest vindende nogen sinde.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club