Supermarkederne vil yde bedre service

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at supermarkeder erkender, at det ikke er nok at være billigst. At det bør blive lovligt med uopfordrede e-mails. Samt om den nye ’Kender du typen’-ekspert, der fortæller om den perfekte lørdag.

Dagligvarebranchen har erkendt, at det ikke længere er nok at være billigst. De store kæder satser derfor på at blive bedre til at tilbyde god gammeldags kundeservice samt give medarbejderne viden om de produkter de sælger.

Hos Coop har man gennemført kurser, uddannelsesprogrammer og workshops for at forbedre kundeservicen og hos Dagrofa har man udnævnt en servicecoach og samtidig underviser man i, hvordan man kan bruge de produkter, der sælges. F.eks. hvordan man laver sushi eller smoothies.

I flere år har det været prisen man har konkurreret på, men det er ikke længere tilstrækkeligt, mener informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop:

“Kunderne er blevet mere troløse, og vi kan ikke blive ved med at sætte priserne ned. Vi tror på, at hvis folk føler sig godt behandlet, kan det være den prik over i’et, som gør, at folk kommer tilbage til netop vores butikker”.

Professor Jon Sundbo fra Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologer på Roskilde Universitet, mener dog at god service kræver mere end at sende medarbejdere på kursus.

“Ægte serviceindstilling til kunderne opstår i det øjeblik, hvor ledelsen i en butik oprigtigt begynder at interessere sig for sine medarbejdere. Den interesse de udviser, vil afspejle sig i medarbejdernes kontakt med kunderne”.

Livsstilsekspert Henrik Byager tror, at butikkernes servicestrategi vil få en positiv betydning for kundeloyaliteten:

“Den menneskelige kontakt har været nedprioriteret i lang tid. Man har nærmest følt, at man var lidt til besvær, hvis man henvendte sig. Hvis der kommer en anden stemning i butikkerne, vil det være en faktor i det splitsekund, hvor folk afgør, om de skal købe ind det ene eller det andet sted” (Politiken Lørdagsliv, p. 4-5).

Det bør blive lovligt at udsende uopfordrede mails

Forhenværende erhvervschef, Flemming Deenfeldt Hansen skriver i ‘Dagens Synspunkt’ i Berlingske, at han mener, at det skal være lovligt at henvende sig uopfordret per mail til erhvervsdrivende.

I dag kan uopfordrede mails give en bøde på 10.000 kroner, men Flemming Deenfeldt mener, at Markedsføringsloven skal laves om, så det bliver lovligt at sende uopfordrede mails til virksomheder, hvis mailen har modtagervirksomhedens navn, adresse og evt. kontaktperson samt afsenderens navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse.

Ifølge indlægsskriveren skal det stadig være ulovligt at udsende masseudsendelser pr. e-mail uden modtagernavn samt e-mails til private (Berlingske Business, p. 2).

Branchefolk i medierne

Det giver god omtale at være med i ‘Kender du typen’. Anne Glad har i den seneste tid fortalt om både konfirmation og om, hvordan hun finder inspiration.

Også den nye medvært på ‘Kender du typen’, Christian Grau, er nu i Berlingske, hvor han fortæller om hvad han vil lave på den perfekte lørdag.

Christian Grau er til daglig motorredaktør på Euroman, og det afsløres i Berlingske, at han ikke dyrker motion, godt kunne tænke sig at læse Tolstoj og Dostojevski og at han gerne på den perfekte lørdag vil til koncert i Tivoli og drikke bare en enkel sjus for meget (Berlingske Fri Søndag, p. 4).