Superstjerne giver UncleGrey kæmpe kreativ udfordring

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

UncleGrey bliver lead men får en backing-group fra andre Grey-bureauer i opgaven at udvikle kommunikationen omkring Ronaldo-undertøj.

Fodboldstjernen Cristiano Ronaldo skal hjælpe JBS ud i verden – og det bliver UncleGrey, der skal hjælpe JBS med at bringe Ronaldo i spil i et globalt og meget ambitiøst projekt med en ny serie.

Men UncleGrey bliver ikke alene om opgaven. Bureauet bliver lead på udviklingen af kommunikationen, men får følgeskab af kreative og strateger fra Grey-bureauer i 5-6 lande som en slags backing-group.

“Vi har en stærk position i Skandinavien, men man skal ikke langt syd for Hamborg, før vores kendskab og position bliver noget svagere. Ronaldo skal være en døråbner for os til at komme ud i hele verden – lige fra Europa til USA, Kina og Brasilien. UncleGrey er vores bureau på opgaven, men vi har en udfordring i at sikre, at vi finder det rigtige udtryk i alle landene, og derfor har de fået tilknyttet et team med folk fra Grey-bureauer i en række lande,” siger international sales manager Morten Skou, JBS.

I første omgang er det USA, Tyskland, Kina, Portugal og Spanien, der er blevet involveret.

“Der vil være forskellige faser for anvendelsen af den internationale gruppe. F.eks. starter vi med at søge input på, hvad Ronaldo står for i de forskellige markeder. Senere bliver det et spørgsmål om at inddrage dem i udviklingen med henblik på at sikre, at vi både rammer noget der fungerer og styrer uden om de problemer, der kan ligge i meget forskellige kulturer,” siger strategic director og head of digital, Lars Samuelsen.

JBS har gennem en række år stået for kommunikation med meget kant, der jævnligt har provokeret forskellige grupper. Nu står UncleGrey så med den udfordring at udvikle nogle kreative koncepter, som vil have mere fokus på de mange nye markeder over alt i verden frem for det nordeuropæiske marked.

“Det lægger selvfølgelig en helt anden ramme om, hvad man kan og ikke kan. Men der er ingen tvivl om, at både vores og JBS’ ambition er at fastholde en kant i kommunikationen, så den ikke bliver ligegyldig,” siger Lars Samuelsen.

UncleGreys team er:

  • Jimmy Blom, executive creative director
  • Lars Dyhr, creative director
  • Charlotte Porsager, account director
  • Lars Samuelsen

Aftalen mellem JBS og Cristiano Ronaldo indebærer, at der udvikles en helt ny serie af undertøj og sokker, som stjernen selv bidrager til og aktivt deltager i markedsføringen af.

JBS vil ikke fortælle, hvor meget de betaler fodboldstjernen Christiano Ronaldo. Men der er ingen tvivl om, at der er tale om et betydeligt beløb – og at der er tale om en mega satsning for det danske brand.

Ronaldo er en af verdens største sportsstjerner og samtidig en flamboyant personlighed, der nok er en bredere – og i hvert fald mere farverig – appel end den allerstørste fodboldstjerne, argentinske Lionel Messi. Og selvom den slags stjerner koster mange penge, så er de for det meste også meget værdifulde i forhold til at trække opmærksomhed. Ronaldo har f.eks. 52 mio. fans på Facebook.

“Det var Ronaldos folk, der selv kontaktede os, og drivkraften er langt mere personlig. Her lægger han ikke bare ansigt til et produkt men er for første gang med til udviklingen og til at give linjen et personligt udtryk. Derfor vil han også deltage aktivt i markedsføringen, siger Morten Skou og fortsætter:

“Samtidig har vi lavet en aftale, hvor hans honorar påvirkes af, hvordan det går, så han har lige som os en interesse i at gøre serien til en succes.”

Lars Samuelsen konstaterer, at det selvfølgelig bliver sjovt og spændende at skulle arbejde med både et globalt projekt og en global stjerne.

“Men mest af alt synes jeg, det bliver spændende at være med til et projekt, hvor et dansk brand virkelig har turde tænke stort. Det er ikke det man ser aller mest,” siger Lars Samuelsen.