Robert/Boisen & Like-minded lancerede i 2004 en kampagne for Suzuki, der har udviklet sig til at være en af de mest holdbare og synlige på tv. Også i andre kanaler fik Suzuki-talsmanden Peter opmærksomhed, da man blev tankejer for en dag og nedsatte benzinprisen med 30 pct. for at demonstrere, hvor meget længere en Suzuki kørte på literen i forhold til gennemsnittet.
Casen fik en bronzeløve i Cannes, og gennemslagskraften er blevet cementeret gennem 7 år og 55 reklamespots.
Det er naturligvis godt for kunden og bureauet – men samtidig også en delikat øvelse, hvis man, som tilfældet er, læggger op til en større fornyelse og videreudvikling. Og det sker med et nyt tema “Et godt bilkøb. Hele vejen rundt”.
“Peters ansigt er så kendt, at over 80 pct. er klar over, at det er en Suzuki-reklame, når de ser ham. Afsender-kendskabet er utrolig vigtigt, og derfor tør vi ikke slippe det helt. Men samtidig måtte vi erkende, at der ikke længere blev hørt så meget efter længere, når Peter talte – og dén del skulle have et nyt skud kreativitet,” siger Erik C. Petersen, marketingchef i Suzuki.
Han suppleres af kreativ direktør, Michael Robert, fra Robert/Boisen. For det nye skud kreativitet i den nye kampagne stammer fra det gamle bureau:
“Den største udfordring var at re-vitalisere kommunikationen, men samtidig bevare en stærk forbindelse til det gamle reklameunivers. At vi ikke bare smider alt det væk, som vi har brugt masser af tid og penge på at bygge op. Vi var vidt omkring i vores kreative proces, men det stod hurtigt klart, at den bedste ide var at vise, hvor svært det er at hamle op med Suzuki. Det kan der komme noget både seværdigt og anderledes ud af,” siger Michael Robert.
Fornyelsen ligger i – med Erik C. Petersens ord – at “få større kvalitetsdimension med ind i budskabet”. De første år har især gået på at opbygge kendskab og kommunikere værdi-for-pengene. Andre kvaliteter kan være selve bilen, benzinøkonomi, salgsorganisation, eftermarked, kundetilfredshed og garanti.
“Vi bygger flere dimensioner med ind – uden at glemme vores historie. Derfor har Peter stadig en rolle i de nye film. Han bliver ikke udfaset,” siger Erik C. Petersen.
I første omgang er der produceret fire nye film, og den første har premiere nu – og du kan se den her. Handlingen er lagt “et sted i byen”, hvor chefen og hans tre medarbejdere prøver at gøre Suzuki kunsten efter og skabe noget lignende.