Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I Danmark har Dansk Annoncørforening kopieret den svenske model gennem dannelsen af auditeringsfirmaet MediaPath. Nu fremkalder konstruktionen skarp kritik i Sverige.

I efteråret hjalp Dansk Annoncørforening med til etableringen af et nyt auditeringsfirma i Danmark under navnet MediaPath. Inspirationen – og selskabet MediaPath – var hentet i Sverige, hvor den svenske annoncørforening for et år siden lancerede konstruktionen.

Men nu fremkalder MediaPath ballade i Sverige. På Resume.se fremføres der i dag massiv kritik mod koblingen mellem annoncørerne og auditeringsfirmaet. Bl.a. udtrykkes der voksende mistro og mistanke om brud på fortrolighed.

Krtikken kommer bl.a. fra Mediaedge:cia’s tv-chef, OMD’s adm. dir. og medieselskabet MTG’s salgschef, der er stærkt utilfreds med, at Sveriges Annoncører starter en kommerciel virksomhed.

“Skal de også starte et mediabureau”, lyder det retoriske spørgsmål og samtidig er han ikke glad for, at hans priser kommer til at ligge hos Sveriges Annoncører.

“Vi har en fortrolighedsklausul omkring tredjepart med vores annoncører”, siger Joachim Nordlind til Resume.

Samtidig fremkommer der på Resume historier om dobbeltroller blandt MediaPath’s ejere og placering af aktier i skatteparadiser.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club